Ho-ly shit. Hallo einde 2020.
De decembermaand is altijd een feest. Merken knallen het vetste werk eruit, in vakantieperiodes besteden veel mensen tijd aan toffe sideprojects en je hebt zelf wat meer rust en ruimte om mooie content te ontdekken.
In deze nieuwsbrief:
- Zet ik een aantal trends uiteen,
- Vertel ik je hoe je beter kan leren reframen,
- Lees je over de invloed van de lockdown op Black Friday/consumentengedrag
- En pik je tussen het scrollen door nog wat toffe design-dingen mee.
Zin in 2021!
Veel leesplezier.
Dit is by far de beste kerstcommercial van 2020
De ontroerende commercial, Take Care of Yourself van DocMorris, is gewoon weer een lekker mini-verhaal verpakt in een sterke spot.
Waar dit jaar alle Nederlandse retailers een John-Lewis'je proberen te doen, is er niet รฉรฉn waar zo'n lekkere opbouw in zit.
Koptelefoon op. Fullscreen modus aan. Kijk en geniet.
Slimmer leren denken met deze strategische stukken
Leer reframen van Julian Cole.
Noem het omdenken. Of creatief omgaan met situaties. Reframen kan je helpen om situaties in een ander kader te plaatsen.
Dit deck van Julian Cole (vind je me al een fanboy?), leert je op een andere manier naar uitdagingen en positioneringen kijken.
Like it!
Lockdown? Ecommerce volle bak in de lift!
Hier word ik erg enthousiast van. De lockdown heeft veel versnelling gebracht. Van thuiswerken tot digitalisering van veel bedrijven. Maar ook in gedrag: doordat veel mensen ย online mรณeten kopen, zie je dat de adoptie van online kopen sneller gaat. Ook de oudere doelgroepen weten internet nu prima te vinden om aankopen te doen.
Het artikel van Ben Evans zet een paar goede ecommerce trends op een rij. Met de mooiste parel hierboven: in 3 maanden tijd heeft ecommerce de stappen gemaakt waar volgens eerdere prognoses 5 jaar de tijd voor nodig was.
๐คOm over na te denken: Welke versnelling kan je nog meer van profiteren?
Meer thuiswerken? De functie van de stad verandert. Grote steden worden minder populair.
Dit is boeiend.
Nu thuiswerken meer de norm gaat worden - ik geloof zelf enorm in een hybride model tussen thuis- en kantoorwerk - zie je dat de functie van een stad anders wordt.
Mensen hebben minder behoefte om dicht bij werk te wonen en buitensteden worden populairder. Dat zie je nu al gebeuren in de VS en ik verwacht in Europa binnenkort zelfde bewegingen te zien.
๐คOm over na te denken: Op de lange termijn zal meer veranderen. Het is een interessante denkoefening om na te gaan waar corona nog meer impact op gaat hebben.
Technologie waar je hart sneller van gaat kloppen
Netflix voeg een feature toe waardoor VOD voelt als lineaire tv.
Netflix komt met een shuffle knop met korte previews.
Dat voelt misschien als een minimale ingreep, maar ligt in lijn met wat je ziet bij grote videoplatformen.
Door korte previews te geven, krijg je het gevoel van lineaire tv. Tenminste, het lijkt me dat videoplatforms dat gevoel willen nabootsen.
Het is niet nieuw. Ook Masterclass.com heeft een soort van shuffle-modus, waarbij je met korte snippets indrukken krijgt van de long-form content.
Slim!
๐คom over na te denken: Wat zijn bekende principes die je kan nabootsen? Hoe herkenbaarder, hoe beter!
Cooper gaat het nieuwe LinkedIn worden
Cooper, van slimme koppen uit Nederland, is de uitvergroting van wat mij betreft dรฉ belangrijkste feature van LinkedIn: daadwerkelijk mensen kennen en aan elkaar koppelen.
Niet het opbouwen van een rolodex, maar waardevolle verbindingen maken.
๐คConnecten maar! https://cooper.app/invite/NAKLVU
Design waar je een glimlach van krijgt
Santa brand book laat je zien hoe een brand book werkt.
Dit is te gek: het standaardiseert mooi het concept kerst en maakt het praktisch door te vertalen. Brand books zijn sowieso vaak een toffe bron van inspiratie en consistentie.
๐คom over na te denken: wat kan je standaardiseren en in een slim template gieten zodat het door meer mensen goed te implementeren is?
Ja! Dit is ook nog eens vet!
Een markt wordt pas echt volwassen als er specifieke bureaus worden opgericht
Als een markt professionaliseert aan bureauzijde, wordt het simpelweg eenvoudiger voor adverteerders om in te stappen.
Esport is al groots in termen van gamers en prijzengeld. En adverteerders komen ook mondjesmaat. Nu de mogelijkheden duidelijker worden (en het bereik met de dag groeit) is het te gek om te zien dat bureaus als DDB er forse stappen in zetten.
Toffe isometric 3D tiles van bekende films
Roman Klco is een 3D illustrator. Zijn stijl is echt te gek om herkenbare scenes uit films weer te geven.
Lekkere eyecandy!
๐คom over na te denken: Is er een stijl + onderwerp die je kan claimen? 3D isometric + films is nu slim gekoppeld aan Roman. Doet-ie goed!
Wat ik zelf publiceerde de afgelopen tijd.
Mediabestedingen Black Friday voor vierde opeenvolgende jaar gestegen - M2Media
We namen de bestedingen en trends van Black Friday onder de loep.
Met mooie conclusies: voor het vierde jaar op rij is black friday gegroeid: in bestedingen van adverteerders in media รฉn in daadwerkelijk koopgedrag van consumenten. Lezen maar!
1.44MB Save As 2020
Net als verleden jaar knallen Bram en ik er elke dag weer een parel van een podcast uit. Iedere dag pakken we 1 onderwerp en benoemen onze top 5 van 2020. Zie het als de beste adventskalender van het jaar.
Tot de volgende!
- Matthijs