Ooit leerde ik dat de lengte van een nieuwsbrief niet zoveel uitmaakt, zolang je de ontvanger maar blijft boeien.

Daarom heb ik deze editie weinig gesneden uit m'n longlist van toffe content om je mee te nemen in oa de volgende onderwerpen:


  • Livestreams in Amazon voor een offline winkelgevoel.
  • Een gewaagde move van Nike om verkoop meer naar zich toe te trekken.
  • Waanzinnige Inception-style fotografie voor Australia Airlines.
  • Drie belangrijke principes van remote werk.
  • De influencer hamburgers van Mr Beast.

En de menselijkheid van Boston Dynamics. Waar ik, om de nieuwsbrief Γ©xtra vrolijk te openen, onderstaand gifje van heb gemaakt.

Veel leesplezier!

Matthijs

Technologie waar je hart sneller van gaat kloppen

Bovenstaande tweet laat de toekomst van livestreams in shops zien

Bovenstaande tweet laat de toekomst van livestreams in shops zien

Dit is vet. Livestream shoppen kan het persoonlijke van offline winkelen naar het onpersoonlijke van e-commerce brengen. Ik gok dat we dit soort dingen nog wel veel meer gaan zien: live aanprijzen van producten en het daardoor stΓΊkken persoonlijker maken. Like!

πŸ€“Om over na te denken
Nike toont ballen en ziet verkoop fors stijgen.

Nike toont ballen en ziet verkoop fors stijgen.

Halverwege verleden jaar gaf Nike aan een aantal grote ecommerce partijen uit te sluiten van verkoop. Onder andere Zappos kreeg geen schoenen meer geleverd. En dat heeft Nike geen windeieren gelegd.

Het tweede kwartaal van het gebroken boekjaar nam de omzet toe tot 11,2 miljard dollar, een stijging van 7 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Wat een intens slimme zet om tussenverkoop eruit te snijden en meer focus te leggen op direct to consumer.

πŸ€“Om over na te denken

De lekkerste parels in reclame

Ikea knalt even Γ‘lle catalogi van de afgelopen 60 jaar online

Ikea knalt even Γ‘lle catalogi van de afgelopen 60 jaar online

Dit is echt een bladerparel - 60 jaar aan Ikeagidsen als interactieve PDF'jes om doorheen te bladeren. Fijne portie nostalgie!

πŸ€“Om over na te denken
De nieuwjaarsgroet van Boston Dynamics is een parel in content

De nieuwjaarsgroet van Boston Dynamics is een parel in content

Dit is te gek om verschillende redenen.

  1. Het laat weer lekker zien wat de technologie kan.
  2. Het maakt een 'eng' onderwerp vriendelijker.

Met name het laatste punt is superboeiend. Als het gaat om content van Boston Dynamics zie je twee kanten: de tech enthousiastelingen (wat vet!) en de toekomstdenkers (ja hallo, wat gaat het leger hiermee doen?).

Content waarbij de technologie menselijker overkomt, kan zwevende meningen overtuigen om het wΓ©l vet te vinden.

πŸ€“Om over na te denken
Kijkplaatjes! Zo maak je reizen lekker aantrekkelijk.

Kijkplaatjes! Zo maak je reizen lekker aantrekkelijk.

Soms is het toepassen van een nieuw type beeld het enige wat je nodig hebt om een superaantrekkelijke campagne te maken. De stijl is geleend van Inception (en is zelfs redelijk eenvoudig zelf te maken met een drone), maar dat maakt het niet minder tof.

Ik krijg er overigens zelf medium ongemakkelijke hoogtevreesgevoelens van 😁

πŸ€“Om over na te denken

Ik wil het even hebben over (remote) werk

Drie principes van een sterke remote cultuur

Drie principes van een sterke remote cultuur

Ik kan wel enthousiast worden van boeken over bureau-/werkcultuur. Eerlijk: ik geloof erin dat werkcultuur een organisatie kan maken of breken. Het zorgt ervoor dat mensen blijven Γ³f vertrekken.

Nu remote werk de norm is geworden is het belangrijk om extra te investeren in cultuur. HBR heeft een sterk artikel online met de lessen van een consultant bij McKinsey. Want, je kan vinden van McKinsey wat je wil, consultancy firms werken al jaren zo remote mogelijk.

De belangrijkste lessen:

1. Build Strong Social and Learning Environments

Een leergierige organisatie is een adaptieve organisatie. En dat stimuleer je door een sociale omgeving neer te zetten. Als je nieuwe dingen leert wil je het toepassen Γ©n erover vertellen.

2. Focus on Teams

Focus op het team, waarbij de veiligheid van het team voorop staat. Iedereen moet zich veilig voelen om uit te spreken als het niet goed gaat. En veilig voelen om fouten te maken. Als die veiligheid er niet is, keren mensen in zich zelf, durven ze geen risico te nemen en houd je minimale progressie.

3. Refine the Cultural Core

Veranker je cultuur om ervoor te zorgen dat je team weet wat ze kunnen verwachten. Want zeker in veranderende tijden (jeukwoord) wil je een goede fundering waar je cultuur op steunt.

πŸ€“Om over na te denken
De video die me op een andere manier naar thuiswerken heeft doen kijken

De video die me op een andere manier naar thuiswerken heeft doen kijken

Ik hoop dat je deze parel, met bijna 3 miljoen views, al hebt gezien. Zo niet is het de tijdsinvestering van 11 minuten meer dan waard.

Want hoe ga je slim met je tijd om nu je veel binnen zit? En hoe houd je werk, hobby en alle andere aspecten van je leven goed van elkaar gescheiden (want geloof me, dat is belangrijk).

πŸ€“Om over na te denken

Meest leerzame Twitter thread! 🐦

Mijn lievelingsthread van de afgelopen weken gaat over de restaurantformule van MrBeast

Mijn lievelingsthread van de afgelopen weken gaat over de restaurantformule van MrBeast

Ga er even voor zitten en scroll er lekker doorheen. Drew Crawford schreef een korte analyse over de infrastructuur achter MrBeast burgerconcept.

TL;DR: Virtual Dining Concepts is een onderneming dat restaurants koppelt en de organisatie uit handen neemt. Waardoor influencers een eigen merk neer kunnen zetten.

Het dropshippen van eten vanuit ghost kitchens. Hoe 2021 wil je het hebben.

Lees onderstaande tweets over onder andere kwaliteitscontrole, schaalbaarheid en andere celebrities met soortgelijke concepten.

🀯

Wat ik zelf publiceerde de afgelopen tijd.

Na drie jaar, 114 afleveringen en 25.000 listens stoppen we met de 1.44MB Podcast πŸ’Ύ

Na drie jaar, 114 afleveringen en 25.000 listens stoppen we met de 1.44MB Podcast πŸ’Ύ

Hier had natuurlijk een link kunnen staan naar onze laatste aflevering (en dat is in feite de link hierboven ook), maar het is ook een mededeling.

Want na ruim 3 jaar πŸ’Ύ 1.44MB Podcast hebben we besloten om de laatste aflevering van december ook de laatste aflevering van de podcast te maken.

Dat klinkt heel verdrietig, maar dat is het niet :-)

Want na alle afleveringen hebben we zin om onze energie op een nieuw project te focussen. En tien dingen tegelijkertijd doen is nou eenmaal niet de grootste garantie voor succes.

Benieuwd wat het nieuwe project gaat worden? Schrijf je dan hier in. Spannend!

Tot de volgende!

- Matthijs

Over beestachtige influencer hamburgers (πŸ”), livestreams voor offline retail gevoel (πŸ›οΈ), de ballen van Nike (⚽⚽), de kernprincipes van remote werk (πŸ‘¨β€πŸ’»), Inception-style fotografie met drones (🚁) en robot dancebattles (πŸ€–)