Je leest de laatste editie van 🧠 Denk als een strateeg, de nieuwsbrief met strategische breinvoer om slimmer naar trends & ontwikkelingen te leren kijken.
In deze editie:
- Waarom het zó belangrijk is om de juiste inzichten over je doelgroep te hebben, en hoe je daar aan komt.
- Waarom NFT mijn tech-hart sneller laat kloppen.
- Het verdienmodel van de platform-economie, en waarom dat zo interessant is.
- 50 voorbeelddoelen om je eigen doelen nog scherper te formuleren.
- Waarom je moet kappen met meetings en wat de 13 alternatieven zijn.
- De pijnlijke realiteit van de cijfers over Clubhouse.
Veel wijsheid en leesplezier!
Starten bij je doelgroep is een no-brainer, maar hoe je dat precies aanpakt is niet heel eenvoudig
Eerst de basis: Mark Ritson hamert op het nut van inzichten.
Ik zit middenin de Mini MBA van Mark Ritson, Dankjewel Screenforce!, met een heerlijke set aan basismethodieken. In zijn laatste column pleit Mark Ritson ervoor dat Brand Managers (maar je zou net zo goed Nieuwe Bureaus kunnen lezen) moeten starten bij de basis in begrip van de doelgroep.
🤓Om over na te denken
En hoe Febreze dat heeft aangepakt, zie je in deze case study.
Leuk en aardig, dat doelgroep- en markt denken, maar hoe pak je zoiets aan? Deze case van Febreze is daar een mooi voorbeeld van.
Febreze had te maken met een inwisselbare positie in de markt. Naast Air Wick en Glade viel het merk amper op. Tijd om goed in de inzichten te duiken en een strakke positionering neer te zetten.
🤓Om over na te denken
Technologie waar je hart sneller van gaat kloppen
Iets heeft pas waarde als meer mensen bepalen dat iets waarde heeft. Als ik een bloemetje uit een boeket haal en zeg dat het 10.000 euro waard is, verklaar je me voor gek. Als nog eens 100.000 mensen zeggen dat het bloemetje daadwerkelijk 10.000 euro waard is, ga je dat misschien nog wel geloven.
Dat maakt NFT wat mij betreft nogal lastig te vatten.
Cryptocurrencies zoals Bitcoin hebben een waarde die is vastgelegd. En die waarde wordt door véél mensen erkend. NFT's hebben de waarde wat de g̶e̶k̶ kenner er voor geeft. Naast dat waarde van kunst subjectief is - kunstkenners gaan me lynchen - is het begrip van eigenaarschap van iets digitaals, nog abstracter.
🤔 "Yo, mopperaar. Wat maakt NFT dan wél tof?"
Goede vraag.
Het verankeren van eigenaarschap van iets digitaals (en het mainstream maken van überhaupt eigenaarschap op blockchain vastleggen), vind ik te gek. En dat juich ik van harte toe.
Hoe merken NFT's gebruiken
Zijn er voorbeelden van merken? Jawel, een paar. Voor m'n gevoel nog erg met focus op de hype en om een tech-first te pakken - wat een logische eerste stap van merken is - maar nog niet écht iets vernieuwends.
Neil Pater zette een paar voorbeelden op een rij, van bijvoorbeeld Taco Bell en RTFKT.
Artiesten gaan next level - Don Diablo verkoopt werelds eerste NFT concert voor $1.25 miljoen 💥
Heel eerlijk: niet echt een NFT. Het concert zelf wordt op USB stick aan de koper aangeboden. Tóch nog een fysiek product. Wel is het eigenaarschap digitaal.
Te gek gedaan. En fun fact: Nederlander Paul Snijder ontwikkelde dit project semi als sideproject naast zijn baan bij GoSpooky.
Verdieping waar brein van gaat kraken
Lenny Rachitsky trekt het verdienmodel achter platformen waar je voor betaalt uit elkaar
Lenny Rachitsky, investeerder en algemeen smart guy met een van de populairste persoonlijke nieuwsbrieven op Substack (40k abonnees waarvan 3.5k betalend), bekijkt hoe grote platformen geld verdienen aan betalende gebruikers.
Het antwoord is best simpel, er zijn 3 categorieën:
- Je betaalt om je business te runnen. Bijvoorbeeld: Shopify brengt je het gereedschap, maar niet het publiek. Commissie: 5%-20%.
- Je betaalt voor het gereedschap én de traffic. Bijvoorbeeld: Booking.com zorgt ervoor dat jouw hotel bet wordt gevonden. Commissie: 20% - 85%(!)
- Je betaalt voor datgene wat je niet zelf gaat bouwen, met name rondom transacties. Commissie: 1.5% - 2.9%
Wat hier interessant aan is, is de tweede categorie. Faciliteer het succes van je klanten door ze niet alleen de middelen maar ook de bezoekers te geven en je kan écht een premium op commissie pakken. Al helemaal als je leider in de markt bent, zoals Shutterstock met een whopping 60% tot 85%.
Boeiend leesvoer!
Slimmer worden in je productiviteit: stel doelen!
Haal inspiratie voor je eigen ontwikkeling uit deze lijst van 50 doelen
Ik ben fan van doelen, productiviteit en persoonlijke ontwikkeling. Er zit iets gaafs aan te komen waardoor ik jóu daar concreet mee kan gaan helpen (🤯wat een cliffhanger) daarover later meer.
Tot die tijd, wil ik je vast helpen met het nadenken hoe je jezelf een beetje richting kan geven wát nou je doelen zouden kunnen zijn. En leren van andere mensen helpt daarin nou eenmaal.
Inspiratielijstje met deze link. Clickbait alert: Mijn doelen uit dit lijstje? Nummer 7, 13, 15, 16, 21 en 34 🎉.
Slimmer worden in je organisatie.
Uit de Die-meeting-had-ook-een-mail-kunnen-zijn categorie onderstaande Tweetstorm van Blake Emal over de 13 alternatieven voor een meeting.
Lang niet allemaal even toepasbaar op alle situaties. Maar de mooiste out-take is wat mij betreft: Zorg voor een written-first cultuur.
Ik ga je niet vermoeien met alle 13 tweets, mijn 3 favoriete inzichten:
Wat ik zelf publiceerde de afgelopen tijd.
Een media update met de laatste cijfers over consumentengedrag voor de komende weken
Iedere 3 tot 4 weken versturen we een update naar onze klanten met de laatste cijfers en ontwikkelingen over consumentengedrag in relatie tot media.
Ook de laatste editie is een knaller van een aanrader, met name de inzichten op sheet 7 over opgespaard spaargeld kan je helpen om richting te geven aan je volgende campagne.
En ik schreef op Twitter een thread over de huidige cijfers van Clubhouse.
Tot de volgende!
Thanks voor het lezen weer! En tot over een maandje 👋
- Matthijs