Nieuwe maand, nieuwe 🧠 Denk als een strateeg! de nieuwsbrief met strategische breinvoer om slimmer naar trends & ontwikkelingen te leren kijken.

Nieuwe subscribers, welkom. Dankzij een LinkedIn bericht groeide de subscriber-base met een kleine 10%. Fijne conversie 👏

Waar ik je in deze nieuwsbrief over bij wil praten:

  1. Hoe 3.044 lege stoelen impact maken voor een krachtige boodschap;
  2. Nee, Ronaldo zorgde niet voor een een miljardendip in de waarde van Coca Cola;
  3. Platformen geven het goede voorbeeld: je belangrijkste KPI gevat in de North Star Metric;
  4. Waarom Apple goede kaarten in handen heeft voor de reclame industrie;
  5. Boeiende reads over werk cultuur van de toekomst;
  6. En als laatste: Wat Pabo Picasso je kan leren over product design.

Veel leesplezier!


Een speech voor 3.044 lege stoelen wint het internet

Hoe maak je duidelijk dat wapens verantwoordelijk zijn voor de dood van ruim 3.000 scholieren? Je laat het de eindbaas van de wapenlobby uitspreken 🔫

David Keen, President van de National Rifle Association, werd gevraagd om een speech te geven voor een universiteit. Maar om die wel vast even te oefenen vóór het veld vol zat.

Wat hij natuurlijk niet wist, was dat deze stoelen symbool stonden voor de scholieren die zijn overleden door school shootings in de VS.

Krachtig beeld, sterke campagne en een bak aan verdiende PR. Kijken naar de video doe je hier.

Slimmer leren denken met deze strategische stukken

Nee, Ronaldo heeft Coca Cola niet stuk gemaakt

Nee, Ronaldo heeft Coca Cola niet stuk gemaakt

Ik ben dol op opmerkelijke gebeurtenissen die met kleine moeite véél teweeg brengen. Bijvoorbeeld hoe een bizar slechte commercial van Peleton zorgde voor een enorme dip in aandelen - om vervolgens weer prima op te krabbelen en extreem van werken op afstand te profiteren.

Er leek even sprake van eenzelfde type gebeurtenis bij Ronaldo met Coca Cola.

"Even de flesjes cola opzijzetten." En hups. Een spectaculaire 3 miljard in waardedaling van Coca Cola. Een verhaal dat maar al te graag werd gedeeld.

De werkelijkheid lag iets genuanceerder. Ja, het aandeel Coca Cola werd minder waard die avond. Maar dat had alles te maken met ex-dividend (het moment van dividend uitkering aan aandeelhouders) en níet zozeer met de move van Ronaldo.


  • Correlatie: ✅
  • Causatie: ❌

Mijn lievelingsduiding is te lezen in het artikel dat Mark Ritson erover schreef, met onderstaand citaat als prachtige samenvatting:

Coca-Cola’s share price was certainly not impacted by the move either, but the general acceptance that it might have been does offer a telling insight into just how moronic a significant proportion of marketers really are.

Moraal van het verhaal: Verdiep je in de marktwerking voorbij de tak van communicatie. En overschat vooral niet de impact van dit soort acties.

Denk goed na over je belangrijkste KPI: Je North Star Metric

Denk goed na over je belangrijkste KPI: Je North Star Metric

Rapporteren over je projecten kan op zo ontzettend veel manieren. En de verleiding is groot om op een bak aan data te sturen en te monitoren.

Maar een slimme strateeg stuurt op zo min mogelijk KPI's.

Toen ik dit stuk tegenkwam op a16z, was ik meteen fan van de inhoud. Auteur Lenny Rachitsky heeft een overzicht gemaakt van de belangrijkste groei indicatoren van topbedrijven als Airbnb, Coinbase, Duolingo, Facebook, Netflix en nog een mooie lijst aan andere platformen.

Met daarbij de aanname welke metric dé groei-indicator is.

Fijne lijst om doorheen te bladeren en van te leren. Hier te bekijken of hieronder gewoon doorheen te scrollen. Wel zo makkelijk.

Zin in het bouwen van een dik dashboard

Laten we kort stil staan bij de rol van creatie

Rory Sutherland vindt dat creatieve bureaus méér ingeschakeld moeten worden voor business vraagstukken

Rory Sutherland vindt dat creatieve bureaus méér ingeschakeld moeten worden voor business vraagstukken

Rory Sutherland, lees zijn boek Alchemy trouwens, preekt voor een andere lading van inhoud voor creatieve bureaus. Nu de consultancy clubs als McKinsey Accenture en Deloitte het creatieve speelveld betreden, is het zaak om creativiteit op waarde te blijven schatten.

Creatief vermogen om problemen te reframen.

Ogilvy's UK chairman says adland has painted itself into a corner by allowing creativity to be seen as “some magic fairy dust” sprinkled on after the serious thinking has taken place.
Sutherland says the essence of creativity is the ability to either look at different things from everybody else, or to look at things in a different way.

Fijn stuk en het lezen waard.

Over creatie gesproken: test hoe goed je bent in het spotten van uitlijning, kleurverschillen en andere boeiende keuzes.

Over creatie gesproken: test hoe goed je bent in het spotten van uitlijning, kleurverschillen en andere boeiende keuzes.

Mooie test! Mijn score was 6410. Laat ff weten of je een betere score hebt gehaald.

Technologie waar je hart sneller van gaat kloppen

Quest – Soundbites to reach new heights

Quest – Soundbites to reach new heights

Slimme nieuwe Nederlandse tech startup Quest is het bekijken waard.

Op de golf van audio (van podcasts tot Clubhouse) ligt nog veel potentie. Quest haalt wat mij betreft het leerzame uit podcasts en Clubhouse door alle bullshit uit de content te snijden. Gerichte antwoorden op gerichte vragen. Door slimme mensen.

Fijne app van een slimme club mensen.

Ben Evans over potentieel van Apple in de advertentie industrie: Apple heeft goede kaarten in handen in de race voor de juiste aandacht

Ben Evans over potentieel van Apple in de advertentie industrie: Apple heeft goede kaarten in handen in de race voor de juiste aandacht

Privacy op het web begint met het jaar belangrijker te worden. De cookie discussie is beslecht en het is onvermijdelijk dat de huidige manier van (re)targeting op korte termijn verdwijnt.

Platformen met eigen data zijn daarin zowel verliezer als winnaar: de data wordt minder rijk maar de macht wordt groter. Lees bijvoorbeeld dit fijne stuk op Wired over de toekomst van Google door het verlies van cookies in Chrome.

Hetzelfde principe geldt voor Apple, dat natuurlijk altijd privacy als een belangrijke pijler heeft. Maar wat Ben Evans terecht opmerkt:

Apple has both the market power and the brand to launch a new privacy-based tracking and targeting ad model, and offer it on hundreds of millions of high-spending users’ devices.

Reuze benieuwd waar dat toe gaat leiden.

Werkcultuur van de toekomst

“Oh werk je nog thuis? Hoe gaan jullie daar in de toekomst mee om?”

- Elke Teams call in de maanden mei/juni

Het blijft een interessant thema. Onderstaande artikelen las ik er afgelopen weken over.


Twitter thread waar je blij van wordt

Mooie analogie over het versimpelen van je producten op basis van kunst van Picasso.

Tot de volgende!

Thanks voor het lezen weer! En tot over een maandje 👋

- Matthijs

Over 3.044 lege stoelen (🪑), een miljardendip door een drankje (🍾), wat je kan leren van platform KPI’s (🧭)