Nieuwe maand, nieuwe 🧠Denk als een strateeg! De nieuwsbrief met strategische breinvoer om slimmer naar trends & ontwikkelingen te leren kijken.

πŸ‘€ Deze maand staat aandacht centraal. Dat doe je met je met consistentie en distinctive brand assets Γ©n door goed om te gaan met aandacht. Ik kwam een waanzinnig boeiend onderzoek van Ebuiqity (analytics van media investering) en Lumen Research (expert in aandachtsmetingen) tegen waarin een fijne uiteenzetting wordt gedaan over de aandacht voor specifieke mediumtypen. En daarmee het effect daarvan.

🎨 Aandacht trek je met te gek werk. En als je inspirerend werk zoekt, dan kom je al snel uit bij award shows. Ik vond een manier om het beste werk snel te vinden.

πŸ“‹ En structuur brengen in je boodschap doe je met een helder plan. Vorige maand ronde ik de mini MBA van Mark Ritson over marketing af. Ik deel één artikel dat alle wijsheid goed samenvat.

Veel wijsheid en leesplezier!

Slimmer leren denken met deze strategische stukken

πŸ‘€ Met een korte aandachtsspanne van je doelgroep, zijn Distinctive Brand Assets belangrijker dan ooit

πŸ‘€ Met een korte aandachtsspanne van je doelgroep, zijn Distinctive Brand Assets belangrijker dan ooit

Op LinkedIn kwam ik een artikel tegen van Paul Dervan, de CMO van National Lottery (de Ierse tegenhanger van Nederlandse Loterijen).

Wat ze daar extreem slim hebben gedaan, is één asset continu laden in Ñlle uitingen. Het gevoel van het winnen van de loterij, is gevangen in de glijbaan.

Dat zorgt ervoor dat 72% van de volwassen in Ierland in staat zijn om National Lottery te koppelen aan bovenstaande uiting.

Die consistentie geeft je ook de mogelijkheid om het merk te laden in simpelere verschijningsvormen. Denk out of home. Of, zoals onderstaande voorbeelden, in korte en specifiek getargete online video's. Slim!

Waarom is aandacht zo belangrijk? Dat lees je in onderstaand stuk.

πŸ‘€ Aandacht in de wereld - en de beperkte kans voor merken

πŸ‘€ Aandacht in de wereld - en de beperkte kans voor merken

Mensen kijken gemiddeld een paar honderd keer per dag op hun telefoon. En per dag krijg je zo'n 3.000 reclameboodschappen te zien (van daadwerkelijke tv spots, tot ads op Instagram, tot merklogo's en uitingen in het straatbeeld). Althans, dat hoor je elke keynote speaker op elk marketing event ever ooit vertellen.

Maar hoeveel dagelijkse reclametijd is er Γ©cht beschikbaar? (spoiler: 10 minuten per dag) En hoe gefocust kijkt je Γ©cht tv? (spoiler: 43%)

Dit is een behoorlijk interessant onderzoek van Lumen Research samen met Ebuiqity. Er is onderzocht in hoeverre mensen met aandacht kijken naar mediumtypen.

Een veelgehoorde uitspraak, is dat mensen tijdens tv reclame lekker op de smartphone zitten of de tijd gebruiken voor een toiletbezoek. Dat is deels waar, 74% van de spots worden uitgezonden in een kamer waar iemand aanwezig is, en daarvan kijkt 43% actief naar het scherm (de rest kijkt op smartphone of is ergens anders mee bezig, wat onderstreept dat een spot met audio only Γ³Γ³k goed moet werken). Zelfde principes gelden voor digital: alhoewel pre-rolls en in feed uitingen feitelijk wel gekeken mΓ³eten worden, zie je dat de aandacht daar ook afzwakt.

Vanuit een breder blikveld is dit een boeiend onderzoek, omdat het je tot aanzet tot nadenken over impact via verschillende middelen. Dat is niet alleen wat je op een scherm doet in media, maar ook in de impact van je ideeΓ«n en de plakfactor van je uiting.

Lees het hele onderzoek met de link hieronder, of scroll door een versie met mijn persoonlijke highlights in deze PDF.

πŸ“‹ Leer plannen als Mark Ritson: 14 steps to an effective presentation

πŸ“‹ Leer plannen als Mark Ritson: 14 steps to an effective presentation

Ik heb net de Mark Ritson Mini MBA afgerond, een waanzinnig boeiende (en intensieve) course over 12 weken.

Een samenvatting van Γ‘lle stof is niet zo 1-2-3 te geen, maar dit artikel met 14 stappen om tot de beste marketingstrategie voor je merk te komen, komt behoorlijk in de buurt. En je mag maximaal 20 slides gebruiken.

En als je aan bureauzijde werkt: weet dat dit is waar je klant mee te maken heeft :)

Reclame waar je een glimlach van krijgt

🎨 Love The Work More is een platform waar de winnaars van Cannes op te vinden zijn

🎨 Love The Work More is een platform waar de winnaars van Cannes op te vinden zijn

Dit is eentje waar je om kan juichen en janken tegelijkertijd. Twee junior creatieven besloten een eigen database te bouwen van de Cannes 2021 winnaars.

Want natuurlijk kan je op Love The Work van Cannes toegang krijgen tot alle cases, maar dan moet je dik betalen (bij lancering was het 100 dollar/maand, nu staat er nergens meer een tarief).

Cannes Lions festival niet blij, site weer offline.

Zonde toch? πŸ€” Was er maar iemand die via Way Back Machine alle cases boven water heeft gehaald en alles in een overzichtelijke Google Sheet heeft gezet, zodat je op een rustige zondagmiddag door alle 450+ winnaars kon bladeren...

Je bureau nΓ³g slimmer met deze stukken

πŸ‘¨β€πŸ’» Agency Life van Teamleader nu Γ³Γ³k in het Nederlands

πŸ‘¨β€πŸ’» Agency Life van Teamleader nu Γ³Γ³k in het Nederlands

Agency Life is een superslim stuk content van Teamleader, software voor agencies.

Na de Belgische editie, met onder andere held Bart de Waele van Duke & Grace (hoi Bart πŸ‘‹), staat nu ook (een deel van) de Nederlandse editie online.

Over business development (bijvoorbeeld door elk kwartaal een ander thema centraal te stellen in externe communicatie) en het wel/niet meedoen aan pitches. Met slimme bureaus als Greenberry, Riff en Springbok.

Leerzaam!

πŸ§ͺ Een pitch win je niet op het idee, maar op de chemie

πŸ§ͺ Een pitch win je niet op het idee, maar op de chemie

Fijn stuk op Marketingweek, geschreven vanuit het perspectief van een marketeer. Ja, we weten allemaal dat het idee uit een pitch zelden daadwerkelijk uitgevoerd gaat worden. En we weten hoe belangrijk chemie is.

The pitch is there to show energy, passion, problem solving and most importantly, to instil faith.

Dit stuk onderstreept wederom dat het gaat om de chemie Γ©n het vertrouwen. Laat je enthousiasme zien, zorg ervoor dat je het vertrouwen wint Γ©n kom met een goed idee.

Lekkere Twitter threads die het lezen waard zijn

Ik ben dol op bondige Twitter threads die de essentie van een onderwerp fijn samenvatten. Zo ook onderstaand draadje over landingspagina's.

Aangezien Revue alleen de eerste image uit tweets pakt, is het aan te raden om de thread op Twitter zelf te lezen.

Tot de volgende!

Thanks voor het lezen weer! En tot over een maandje πŸ‘‹

- Matthijs

Over een glijbaan als je belangrijkste brand asset (πŸ’¦), de schaarste van aandacht (πŸ‘€), een compleet plan in maximaal 20 slides (πŸ“‹) en de beste plannen voor bureaupositionering (πŸ‘¨β€πŸ’»)