OMG het is de Paaseditie! 🐣

Wat Pasen voor mij éxtra leuk maakt, is dat ik vaak rond Pasen jarig ben. Gister mocht ik 35 kaarsjes uitblazen 🎉 Nu hoor ik je denken:

"Wauw, gefeliciteerd! Wat kan ik voor je doen?!"

Leuk dat je het vraagt 😬

Ik heb een nieuwe ambitie met deze nieuwsbrief.

Het zit namelijk zo: Er werken ongelofelijk veel mensen in marketing in Nederland (175.000 om precies te zijn). En in alle bescheidenheid geloof ik erin dat deze nieuwsbrief relevant is voor meer mensen dan de paar honderd die nu geabonneerd zijn.

Mijn ambitie is dan ook om 10.000 subscribers te hebben op deze nieuwsbrief.

En als verjaardagscadeau kan je me daar op 2 manieren mee helpen:

  1. Stuur deze editie door naar iemand waarvan jij denkt dat de content waardevol is. Dan ga ik duimen dat er een subscribe uit volgt.
  2. Als je deze editie niet doorstuurt: Druk op reply en vertel me waarom je het nog niet goed genoeg vindt om door te sturen. Of help me met tips waardoor je denkt dat ik aan die 10.000 subscribers kom.

Zou je me enorm mee helpen!

Ok. Gaan we nu door naar de inhoud. Want in deze editie:

  • Hoe je slimmer kan werken door maar gewoon te starten.
  • Wat je doet groeien naar je eerste 1.000 gebruikers.
  • Waarom Clubhouse in Nederland never nooit geen 1mln gebruikers heeft.
  • Wat we moeten met NFT's.
  • Welke impact een logo toevoeging heeft op je creatie.

Veel leesplezier!

- Matthijs

Ik ben dol op proof of concept / resultaat splits. Bovenstaande kwam ik tegen op de LinkedIn van een director die voor Starbucks een toffe spot maakte. Kijken maar!

Slimmer leren denken met deze strategische stukken

Creativity Faucet: zie creativiteit als een volle leiding

Creativity Faucet: zie creativiteit als een volle leiding

Ik ben fan van Julian Shapiro. Hij schrijft fantastische (lange) stukken over beter leren schrijven, growth marketing en hoe je slim nadenkt over welk project je als eerste moet oppakken.

Gelukkig zitten er ook korte stukken bij. Zoals deze over het creatieve proces.

Visualize your creativity as a backed-up pipe of water. The first mile of piping is packed with wastewater. This wastewater must be emptied before the clear water arrives.

Met andere woorden: aan de slag! Start met schrijven, start met doen. Dan kom je vanzelf tegen wanneer je de eerste troep uit je leiding hebt gespoeld en wanneer je sterke werk begint te vloeien. Fijne metafoor!

🤓Om over na te denken
First 1000 geeft je inzicht in verhalen over de eerste 1.000 gebruikers van een startup.

First 1000 geeft je inzicht in verhalen over de eerste 1.000 gebruikers van een startup.

Ik ben dol op groeiverhalen. En voor veel ondernemingen zijn de eerste 1.000 gebruikers heilig.

De eerste 1.000 gebruikers geven je namelijk de bevestiging dat je op het goede spoor zit en zijn een waardevolle bron voor feedback. Het is de kritische massa waarmee je pas echt goed kan gaan testen.

Op first1000.co schrijf je je in voor een nieuwsbrief met startup verhalen. Zo lees je bijvoorbeeld dat Tinder groot werd door studentenfeesten te organiseren en dat Doordash is gestart met een website zonder daadwerkelijke boekingsoftware, maar alleen een telefoonnummer. Boeiend!

🤓Om over na te denken
Ik geloof niet in 1 mln Nederlandse gebruikers op Clubhouse

Ik geloof niet in 1 mln Nederlandse gebruikers op Clubhouse

Ik schreef een paar tweets met onderbouwing waarom ik er niet in geloof dat Clubhouse in Nederland 1 miljoen gebruikers heeft. Komen ze 👇

Om nog heel even bij Clubhouse te blijven: Shaan Puri schreef deze fantastische thread waarom Clubhouse het op de lange termijn niet gaat halen

Om nog heel even bij Clubhouse te blijven: Shaan Puri schreef deze fantastische thread waarom Clubhouse het op de lange termijn niet gaat halen

Na het vorige stuk zou je bijna denken dat ik Clubhouse maar niks vind. Dat is niet waar, de technologie is fantastisch en wat het bij mensen los maakt is helemaal te gek.

Shaan Puri slaat de spijker in deze thread op de kop: Clubhouse is te divers (de gebruikerscase zijn beide content en chillen. En er is geen directe hook: je móet op dat moment online zijn om het mee te maken, anders dan de direct spannende content die een Instagram op TikTok bijvoorbeeld voorschotelt).

Zeker het lezen waard!

Technologie waar je hart sneller van gaat kloppen

Andreessen Horowitz zet natuurlijk op een rij wat je allemaal moet weten over NFT's

Andreessen Horowitz zet natuurlijk op een rij wat je allemaal moet weten over NFT's

De a16z NFT Canon is een gecureerde lijst van de beste reads en uitleggen over NFT (je weet wel, non-fungible tokens).

Heb ik al NFT art gekocht? Nope.

Ben ik dat van plan op korte termijn? Nope.

Het is een tof product van het web. En ik geloof zeker dat er een kern van gebruik in zit voor de komende jaren. Maar instappen met een waarde van 1ETH (1500 piek) is me net iets te gortig 'voor de heb'.

Maargoed, leesvoer dus. Enjoy!

En daar was ineens Gorillas in Nederland

En daar was ineens Gorillas in Nederland

Oh man, hier gaat m'n hart sneller van kloppen. Een startup (hoe kan het ook anders, over komen waaien uit Duitsland) die binnen 10 minuten je boodschappen komt bezorgen. BINNEN 10 MINUTEN!

Met hubs in grote steden en een beperkt assortiment.

  • Sta je in de keuken en kom je net een banaan of avocado tekort? Gorillas!
  • Op de bank klaar voor je favoriete film maar vergeten chips te kopen? Gorillas!

Wat wel grappig is, is dat dit soort diensten weer waarde toevoegen aan het centraal wonen in een stad.

Waar de hele trend van wonen gaat naar buitengebieden (want waarom duurder wonen op kleiner oppervlakte), zie je dat dit soort diensten een kleine waarde toevoegen aan het wonen in een centrum.

Ik baalde in ieder geval flink dat ik de app nog niet uit kon proberen.

Deze app laat je zien hoe groot de Ever Given is in je eigen stad

Deze app laat je zien hoe groot de Ever Given is in je eigen stad

Okay okay, nu de boot niet meer het Suez kanaal blokkeert is het nieuwe er wel een beetje vanaf. Maar toch. Wat een tof snel in elkaar gezette tool.

Het laat zien hoe groot de boot wel niet is in je eigen buurt.

Hieronder bijvoorbeeld: De Ever Given reikt van de Tivoli tot de Neude.

🤓Om over na te denken

Creativiteit waar je enthousiast van wordt

Een felrode poster op het raam: ‘Dirk steunt Bar Spek door deze ruit te huren’

Een felrode poster op het raam: ‘Dirk steunt Bar Spek door deze ruit te huren’

Hoe help je horeca ondernemers? Door de locatie te gebruiken. Superslim concept waar echt een mooie win-win in zit. Te gek!

Een kassabonnetje met artikelen die je kan declareren.

Een kassabonnetje met artikelen die je kan declareren.

Man man man. Zo slecht maar ook weer zo goed. Love it!

Wat ik zelf publiceerde de afgelopen tijd.

Bol.com is één van m'n Nederlandse lievelingsmerken

Bol.com is één van m'n Nederlandse lievelingsmerken

Ik werd geinterviewd door Candid.news over Bol.com in Nederland. Fijn stuk geworden waarin ik met name de wendbaarheid van deze organisatie van 3500+ man roem.

Sorry, nog één laatste tweetstorm.

Sorry, nog één laatste tweetstorm.

Ik zal het kort houden. Met één tweet.

Onderstaande uiting van KitKat hebben we ongetwijfeld allemaal gezien. Het is een concept en geen echte uitwerking.

Bureau Validators deed een onderzoek naar het vergroten van het effect met één simpele toevoeging: het logo van KitKat.

Lees de tweets, want je zal je verbazen hoeveel dat scheelt in daadwerkelijke effectiviteit.

Tot de volgende!

Thanks voor het lezen weer! En tot over een maandje 👋

- Matthijs

Over de rol van een kraan op je productiviteit (🚰), de succesverhalen van startups over de eerste 1.000 gebruikers (📈), de 1mln gebruikers van Clubhouse in Nederland (🎤), de impact van een logo op je creatie (🎨) en boodschappen in tien minuten (🦍)