โ
Van alle trendrapporten, zijn deze stukken het lezen waard.
๐ฎ
Oh nee. Alweer een stuk over AI? ๐ค
Eerlijk: ik zit in tweestrijd ๐คทโโ๏ธ Ik krijg fijne kriebels van de mogelijkheden en alle kansen. Maar ik krijg jeuk van de grootsheid van lofwoorden over mogelijke toepassingen en de hoeveelheid LinkedIn-diarree van guru's met het zoveelste "Is dit AI gegenereerd รณf een echte foto? ๐ฅธ"
Laten we uitzoomen en kijken naar de grote lijnen. Want dan beloof ik je dat het bij jou ook weer gaat kriebelen van enthousiasme.
Daarover de volgende 3 relevante stukken:
1) Benedict Evans jaarrapport over AI ๐ฅ
Als er รฉรฉn trend rapport is waar ik elk jaar naar uitkijk, is dat die van analist Benedict Evans.
Zijn reeks Mobile is eating world (2013-2016) voorspelde nauwlettend de rol van mobiel in ons leven. En ook de afgelopen jaren is Benedict behoorlijk on point met voorspellingen.
Naast lofzang bevat het deck ook goede kritiek 0p huidige staat van AI en de kansen voor de toekomst. Lekker om doorheen te bladeren.
2) Bill Gates blikt vooruit op 2024 met AI in de hoofdrol ๐
Op Gates Notes schrijft Bill Gates over zijn blik op de toekomst met AI in de hoofdrol.
AI is about to supercharge the innovation pipeline.
Met slimme praktische toepassingen in het medische veld en in educatie.
3) Midjourney werkt aan een holodeck ๐คฏ
Nick Pierre zit met voorspellingen in AI vaak goed. Deze specialist in Midjourney ving een toekomstbeeld op, uitgesproken door de CEO van Midjourney.
Stel je voor dat je niet alleen afbeeldingen of video's kan prompten, maar volledige werelden waarin je je in VR kan onderdompelen. Wacht, ik prompt 'm even voor je, helemaal vet.
Gelukkig is er ook meer dan AI, zoals bijvoorbeeld:
Het Contagious 2023 report ๐
Contagious is wat mij betreft dรฉ autoriteit op het gebied van creativiteit. Over 2023 schreef het magazine een rapport met dรฉ campagnes van het jaar.
Een snoepwinkel vol trendrapporten ๐
Hulde voor deze verzameling. Want als merken publiceren, is het handig om een set aan rapporten bij de hand te hebben. Van bijvoorbeeld Accenture, Snapchat, PWC en Mindshare.
Handig als je je strategie aan het vormgeven bent en zoekend bent naar inzichten in specifieke markten. Altijd handig om naar te verwijzen in je inzichtendeck.
โ
Nog even over effectiviteit.
โจ
Met dit set aan KPI's snap je waar je op kan meten ๐
Overzichten, love it. Onderstaand tabel van Sveriges Annonsorer geeft een overzicht van 36 meetbare KPI's. Hoewel nog incompleet op een aantal belangrijke (digitale) KPI's ( Engaged visit? Goals? Conversie? ๐คทโโ๏ธ) toch een fijn overzicht.
De meetbaarheid van audio als brand assets ๐ต
Unravel Research is op pad om brand assets als meetbare KPI in Nederland te claimen. Althans, dat lijkt me als ik het stuk op Frankwatching lees over het onderzoek naar sound logo's in de Nederlandse markt:
Het artikel met de kop Herken jij Coolblueโs fluitje? 9 van de 10 Nederlanders niet. Dit is waaromโฆ zal ongetwijfeld niet heel lekker landen op Coolblue's hoofdkantoor. En laat tegelijkertijd weer zien dat een brand assets รฉcht uniek moet zijn en flink moet worden geladen.
Effectiviteit saboteren doe je zo ๐คบ
Bart de Waele deelde een fijn deck over Service Design. Hoewel het hele verhaal smullen is, bleef ik haken bij de volgende slide:
In de CIA Simple Sabotage Field Manual staat dat als je organisaties wil ontwrichten, je er slim aan doet om in samenstellingen van tenminste 5 mensen te overleggen.
Wat leer je hier van?
Run je een workshop, probeer je een besluit erdoorheen te krijgen of een moeilijke noot te kraken met een team? Houdt je dan het liefst aan een groep van maximaal 4 mensen. Want als zรฉlfs de CIA dat zegt, is dat verstandig ๐ค
โ
Zo win je awards in 2024.
๐
Awards vind ik heerlijk. Het viert het vak en zet de markt op scherp. Daar schreef ik het in verleden al een aantal artikelen over, zoals:
- Voor bureaus: Wat ik heb geleerd van topwerk beoordelen bij de SpinAwards.
- Voor marketeers: Waarom je je als marketeer druk moet maken over awardshows.
- Voor awardshows: De communicatiegids voor awardshows.
Je kan je wel voorstellen dat ik awards een warm hart toedraag. Wat alleen รฉlk jaar weer een flink uur Googlen is: wanneer start inzenden? Wat is de deadline? Welke categorieรซn zijn relevant? Wie wonnen er vorig jaar? Wat kost de inzending? En wanneer is de uitreiking?
Herkenbare vragen? Help ik je mee. Want ik heb het van 20+ awards op een rij gezet en ga ervoor zorgen dat je nรณรณit meer een award vergeet.
Een award winnen begint immers bij inzenden voor een award.
Maak kennis met Award Alert ๐
Officieel vanaf morgen live, maar speciaal voor de lezers van Denk als een strateeg deel ik het nu vast met je. Award Alert wordt m'n favoriete sideproject van 2024 โจ
Award Alert is een set aan automations die je reminders geeft van de start van inzending en de deadline voor het insturen van je case.
Of makkelijker: minder award stress door nooit meer last-minute er achter te komen dat een casefilm binnen 2 dagen af moet ๐
P.s. Houd Marketingfacts in de gaten. Morgen (maandag 8 januari) komt er een artikel live met titel: "Zo schrijf je in 2024 een awardwinnende case"
Ik heb je hulp nodig: Input voor Denk als een strateeg ๐ง de course
Na 5 jaar een nieuwsbrief over strategie, zie ik bepaalde denkpatronen, onderwerpen en frameworks vaak terugkomen.
En alhoewel trends en ontwikkelingen komen en gaan, is een basis in strategisch denken binnen marketingcommunicatie iets waarmee je sneller en effectiever goed werk kan maken.
Ik ben bezig om de outlines op papier te zetten voor een course die je daarmee gaat helpen. Met een geplande lancering in Q2 in 2024. Help mij door in 2 minuten vragen te geven op een aantal vragen.
Tot de volgende! ๐
Thanks voor het lezen weer! En tot over een maandje.
P.s.
De open rate van deze nieuwsbrief dropte afgelopen twee editie van ยฑ70% naar ยฑ30%. Ondertussen weet ik alles van nieuwsbrief open rates en DMARC settings ๐
Vorige edities teruglezen? Dat is de moeite waard:
- ๐ November: De beste inzichten lees je niet op het internet ๐ก
- ๐ December: Een goede strateeg is flink vervelend โ๏ธ
Zo win je in 2024 een award ๐
Inzenden is altijd een feest. Maar hoe kom je tot de beste inzending? En hoe zorg je dat je de belangrijkste awards in de gaten houdt zodat je geen deadline over 't hoofd ziet?