Een persoonlijke nieuwsbrief is wel het domste wat je kan hebben 🤯

Natuurlijk is het als lezer leuk om eens bij iemand een kijkje in het brein te nemen. Maar blijft het plakken? Ga je het andere mensen aanbevelen?

Ik geloof wel in puntige nieuwsbrieven. Met een eenduidige insteek. Strategie is kiezen. Want kiezen is gekozen worden. Bijvoorbeeld door strak een onderwerp te kaderen (shoutout naar dé nieuwsbrief over Augmented Reality: Alles Augmented) of met een andere bril naar materie te kijken.

Tijd voor een nieuwe insteek: Denk als een strateeg.

Leer slimmer naar trends en ontwikkelingen kijken met strategisch breinvoer, voorzien van duiding die je aan het denken zet.

Mijn doel wordt niet het oplepelen van de nieuwste tech releases of bijzondere campagnes. Ik wil je leren om slimmer te kijken naar achterliggende trends en ontwikkelingen. Ik schreef een kort stukje op m'n blog over de naam- en description keuze.

Laat je me weten wat je van de nieuwe opzet vindt?

- Matthijs

🧠 3x effectiever met deze resources / artikelen

1️⃣ Een slimme videoserie van Mark Ritson over effectieve Effie campagnes

1️⃣ Een slimme videoserie van Mark Ritson over effectieve Effie campagnes

Als strateeg kom je vaak een paar namen tegen: Mark Ritson, Les Binets, Peter Fields en Byron Sharp. Vaak over effectiviteit in combinatie met campagnes.

Voor Marketing Week nam Mark Ritson een serie van 10 video's op. De video's gaan dieper in op de strategie van onder andere Tide, Febreze, Dove en Lidl. Absolute aanrader als je slimmer wil worden in effectiviteit van campagnes.

2️⃣ Vergelijk twee Nike spots en vraag je af: wat is werkelijk effectiviteit?

2️⃣ Vergelijk twee Nike spots en vraag je af: wat is werkelijk effectiviteit?

BBH Labs, de uitlaatklep van geniaal bureau BBH, schrijft wel vaker spitsvondige artikelen om de markt op scherp te zetten. In dit artikel: een korte analyse van het succes van twee Nike commerials. Waarbij de een geroemd wordt door de marketingwereld en de andere een 'gewone clip' is in samenwerking met Drake.

🤔 Waarom wordt de clip met Drake onbesproken gelaten, terwijl het in zichtbaarheid naar alle waarschijnlijkheid op organische wijze de commercial ver voor blijft?

🙋 Het antwoord ligt volgens BBH aan de obsessie van de markt voor mooie verhalen en inspiratie. En ook al is er wel eea aan te merken op de analyse (lees vooral de comments), zit er absoluut een kern van waarheid in. Lezen maar!

3️⃣ 100+ Pitch Deck voorbeelden van bekende startups

3️⃣ 100+ Pitch Deck voorbeelden van bekende startups

Pitch Deck Hunt is een overzicht van de beste startup pitch decks. Dit soort overzichten vind ik altijd smullen: het laat zien hoe de grootste merken ooit financiering wisten op te halen.

🤔 Kijk met name naar de structuur in het verhaal. Wat is er nodig om een investeerder te overtuigen? Hoe bouw je een spanning op? En hoe blaas je het probleem op om de oplossing nog logischer te maken? Fijne inspiratie!

⚙️ 3x slimmer door anders naar technologie te kijken

1️⃣ Mario Kart Live: Next level augmented reality in je woonkamer

1️⃣ Mario Kart Live: Next level augmented reality in je woonkamer

Hoewel ik wekelijks game op een PlayStation, ligt mijn hart absoluut bij Nintendo. En waar Xbox en PlayStation inzetten op graphics, blijft Nintendo de baas over gameplay. Waarbij het niet alleen een andere leeftijdscategorie aanspreekt, maar ook een ander type gamer. Die consistentie in differentiatie is werkelijk goud.

🤔 Ik vind het boeiend om op deze wijze naar andere markten te kijken. Hoe kan je als merk in een volle markt tóch op een andere manier positioneren om minder hard te concurreren met marktleiders en je eigen markt te vormen? Sterk werk van Nintendo!

2️⃣ Amazon haalt informatie uit bevestigingsmail om concurrentie niet slimmer te maken

2️⃣ Amazon haalt informatie uit bevestigingsmail om concurrentie niet slimmer te maken

De inhoud van je mailbox is een advertentiewapen geworden. Nadat Unroll.me in 2017 een flinke bak slechte PR haalde, begreep ik pas echt goed waar de service voor stond: niet alleen als hulpmiddel maar ook voor vergaring van data.

En dat is precies de reden waarom Amazon nu informatie uit de bevestigingsmail haalt. Overigens zat in mijn laatste bestellingen wél gewoon netjes een artikelnaam vermelding.

🤔 Om over na te denken: Wat zijn slimme datapunten waar je nu nog geen gebruik van maakt?

3️⃣ Neuralink: wat je moet weten van Elon Musk's nieuwe tech-avontuur

Eind augustus gaf Elon Musk een update over Neuralink. Ik ga je niet de update van ruim een uur aan doen, maar de samenvatting van 14 minuten is zeker het kijken waard.

🤔 Een mooie nadenker voor de lange termijn: wat als je álles kan opslaan? Of anders: wat als je álles weet? De toekomst van tech is echt te gek.

1️⃣ Kijk Speed Cubers op Netflix: een toffe wereld vol nerds en lekkere competitie.

De docu Speed Cubers is een pareltje. Absolute aanrader. En als je toch aan het kijken bent: leer gelijk een Rubiks Kubus Oplossen op rubiks-kubus-oplossen.nl.

2️⃣ Één van de eindbazen achter Fall Guys deelt een lekker Twitter-draadje over het ontstaan van de game.

2️⃣ Één van de eindbazen achter Fall Guys deelt een lekker Twitter-draadje over het ontstaan van de game.

Lekker scrollen en wijs worden over de game industrie.

3️⃣ Nike gaat weg bij retailpartners en geeft voorkeur aan directe verkoop aan consumenten.

3️⃣ Nike gaat weg bij retailpartners en geeft voorkeur aan directe verkoop aan consumenten.

Een kleine middelvinger van Nike naar onder andere Zappos. De reden; ze gaan volle bak over op directe verkoop. Bold move.

Wat ik afgelopen weken zelf heb gepubliceerd

🤯 Je raadt nooit wat we met de 20 miljard van Wopke & Wiebes gaan doen! 👨‍💼👨‍💼💶

🤯 Je raadt nooit wat we met de 20 miljard van Wopke & Wiebes gaan doen! 👨‍💼👨‍💼💶

We hadden een waanzinnig leuke podcast opgenomen over o.a.  Wopke, Wiebes en de schat van 20 miljard.

​Merken moeten aan Gen Z bewijzen dat ze echt zijn - Candid.News

​Merken moeten aan Gen Z bewijzen dat ze echt zijn - Candid.News

Targeten op generaties? Hou op zeg. Lees in dit artikel over Gen Z hoe ik kijk naar afkadering van generaties en waarom dat onzinnig is in communicatie en media.

Hoe ik tot de naam "Denk als een strateeg" kwam

Hoe ik tot de naam "Denk als een strateeg" kwam

Kort al even in de inleiding benoemd. Ik schreef een paar gedachten uit over de positionering en naamkeuze voor deze nieuwsbrief.

Tot de volgende!

Joe! Dat was ’m weer!

- Matthijs

Over tien minuten Mark Ritson om slimmer te worden (🧠), de effectiviteit van een rapper (🎤), pitchdecks waar je U tegen zegt (💡), de kansen van data in technologie (📬) en Mario in je woonkamer met AR (🕹️)