Hupsa! Terug van weggeweest (en ik verklap je vast; na komende week ook weer even stilte door vakantie). Toch een prettige bak leesvoer met de beste reclame, de slimste Pokémon inhakers (sorry), trends in de markt en een longread waardoor je RSI in je scrollvinger krijgt.

Reclame die je niet gemist mag hebben

Maak kennis met Graham: zo ziet een mens eruit als hij een auto ongeluk kan overleven

Een boodschap met impact. Hoe zou een mens eruit moeten zien om een autocrash goed op te kunnen vangen? Arceer de volgende woorden: deze case gaat minimaal 5 Leeuwen pakken komend jaar in Cannes.

Deze ad laat je het leven van een vluchteling beleven door live op zijn telefoon mee te kijken

Stiekem baal ik een beetje van deze video. Een week voordat de video online kwam, stelden we éxact hetzelfde vormconcept voor bij een van onze opdrachtgevers. Helaas ging die opdracht niet door.

Toch tof dat de video laat zien dat op deze manier een boodschap overbrengen een enorme impact heeft. Pareltje van BBC, die op basis van research een vluchtpoging van een refugee laat zien. Van Irak naar Griekenland.

Wel kijken op je mobiele telefoon.

Asiel leent honden uit aan Pokemon spelers

Lekkere feelgood en prachtige inhaker. TL:DR: een asiel verhuurt honden aan Pokemon spelers zodat het minder beschamend is dat ze over straat lopen met een mobiele telefoon, op zoek naar de laatste Pikachu.

An animal shelter posted something along the lines of "if you are an adult and don't want people to know you are playing Pokemon, we will rent our shelter dogs to you for $5 an hour so it looks like you are walking your dog."

Here are some of the results so far: 1) They now have a waiting list of people who want to PAY FOR THE PRIVELAGE OF WALKING A DOG. 2) They have made so much money in "rental fees" that they have waived adoption fees 3) When the people renting the dogs are out walking, the post pictures of themselves playing the game on FB and Instagram. People are then coming to the shelter asking to adopt specific dogs. 4) On at least two occasions, people have called the shelter and said "Hey, i didn't think I wanted a dog. But me and THIS dog get along REALLY well. I'm not bringing him back". 5) The shelter currently has no dogs avaliable to rent, and there is a waiting list. Because all of the dogs have been adopted!! They are currently bringing dogs in from a different shelter to be "rented"

Pokémappie van Albert Heijn laat zien of het de moeite waard is om naar de super te lopen

Wat een schattige inhaker van Albert Heijn. Binnen een paar dagen na lancering van Pokemon in Nederland stond deze kaart al klaar die laat zien welke Pokemon er zich bevinden in de Albert Heijn bij jou in de buurt.

Na Grey geeft ook Ogilvy Vietnam twee Leeuwen terug

Holy shit. Al het derde bureau dat een Leeuw terug (moet) geven. Dit keer Ogilvy Vietnam voor een idee waarbij neushoorns zogenaamd geinjecteerd werden met gif. Geen probleem voor de neushoorn, maar dodelijk voor de mens. Ontzettend nep dus. En de Leeuw weer terug.

Hoe komt het?

Bureaus willen winnen. Of de case nou bestaat of niet. Het mooie is dat je daar tegenwoordig niet meer zo makkelijk mee weg komt. Gelukkig maar.

Yahoo, Flickr en Tumblr verkocht voor 4,8 miljard dollar

Een koopje. Zo zou je de verkoop van Yahoo aan telefonieprovider Verizon wel kunnen noemen. Voor 4,8 miljard dollar neemt het bedrijf de voormalige zoekgigant over.

Bizar wel. In begintijd had Yahoo namelijk de kans om voor miljoenen Google over te kopen. Een eerder bod van 50 miljard door Microsoft wezen ze af. En nu, naar Verizon. Voor 4,8 miljard. Bizar.

VOX laat zien hoe gratis spellen als Pokemon tóch geld verdienen

Geen raketwetenschap. Het Freemium model. Gratis spelen tot het makkelijker wordt om er een paar euro tegenaan te gooien. Interessant aan de video is om te zien hoe een minimaal deel van de spelers zorgt voor de grootste omzetten.

Kijk maar even.

Ook al is de data niet helemaal lekker toegespitst op de Nederlandse markt, toch handig om rustig doorheen te bladeren.

"Data Gallery is an interactive tool that helps marketers find and share insights from Think with Google."


En kijk dan wat een schattig .gif'je:

Longreads die het lezen waard zijn

De funnel der funnels voor startups (maar ook prima voor bedrijven)

Myk Pono schrijft hoe de "Customer Lifecycle", "Sales Funnel" en "Content Strategy" samenkomen in wat hij noemt het Customer Acquisition Framework.

The customer acquisition funnel is a process of tracking and monitoring how effective the company is in attracting, engaging, converting, and retaining its customers.

Ga daar maar eens lekker voor zitten.

Over het overleven van een auto ongeluk (🚙), de schaamte voorbij in het terugbrengen van Leeuwen (🐯) en de funnel der funnels waar "Customer Lifecycle", "Sales Funnel" en "Content Strategy" samenkomen (😵)