Crap. Niet een Revue op woensdag, maar zondag. Want: 4 dagen door griep helemaal van de baan.

Wel een warm welkom voor de nieuwe abonnees op m'n Revue. Ik schrijf 't niet alleen maar voor mezelf -- maar liefst 28 subscribers op moment van schrijven 👊

In deze editie o.a. over The Little Explorer van Greenpeace, meer VR nieuws (met vette case van Kaliber) en de invloed van Google's nieuwe zoekresultatenscherm.

Reclame die je niet gemist mag hebben

Greenpeace raakt je met The Little Explorer

Vooropgesteld: ik ben niet zo'n fan van de Greenpeace manier van reclame maken. Shockvertising, zoals ze eerder hebben gebruikt in het aanspreken van Nestlé Kit Kat, vind ik treurig creatief.

Nieuwsgierig was ik, tijdens het bekijken van de spot The Little Explorer. Gaan ze dan tóch een positieve kant op? Kijk zelf maar even (#clickbait).

Apple is de laatste tijd prima bezig met celebrities. Moeten ze ook wel, want Samsung gebruikt niet anders in haar commercials.

Daarom is 't des te grappiger dat Apple Cookie Monster inzet. Waarom ze specifiek hard inzoomen op een redelijk generieke functionaliteit als de timer, snap ik dan eigenlijk weer niet.

Toffe stunt: AdBlock gaat de samenwerking aan met Amnesty International

Amnesty International toonde afgelopen zaterdag banners aan Adblock-gebruikers in het kader van de World Day Against Cyber Censorship. Door Adblock geblokkeerde reclamebanners worden op deze dag vervangen door de boodschappen van Amnesty International.

Dat is nog eens een rake samenwerking.

Natuurlijk VR nieuws: Sony PlayStation VR komt uit in oktober en gaat  399 euro kosten

YES. Hier kijk ik naar uit. Waar HTC Vive en Oculus nog fikse hardware eisen stellen, ontwikkelt Sony voor een ultieme samenwerking met de PS4.

Wat ook nog eens goed is, is dat er bij lancering al 50 games VR ready klaar staan. Tegelijkertijd geeft Crytek, de ontwikkelaar achter de 3D engine van o.a. Far Cry, haar engine vrij voor ontwikkeling van nóg meer games.

Let maar op. Sony gaat flink scoren met VR bij de lancering van dit product.


... en aan de VR trend doen wij natuurlijk óók mee

Voor VELUX verzonnen Sander en ik deze waanzinnig toffe VR installatie voor op de Beurs Eigen Huis. Volledige casefilm komt er nog aan, eerste beelden vind je hier op de site.

De Google Search pagina is veranderd, en nu?

De Google Search pagina verandert continu. Maar nu de hele rechter zijbalk verdwijnt, heeft dat behoorlijke gevolgen. Ook voor recruitment, volgens Endouble.

Plat gezegd:

  1. Meer ruimte voor SEA;
  2. Daardoor meer kliks op advertenties;
  3. Waardoor de concurrentie op SEA toe zal nemen.

WhatsApp zakelijk inzetten, hoe zit dat vanuit wetgeving?

De DDMA zette op Frankwatching op een rij waar je als adverteerder rekening mee moet houden als het gaat om de inzet van WhatsApp als service- of communicatiekanaal.

tl;dr:

  1. WhatsApp is opt-in: Alleen met toestemming berichten sturen dus.
  2. Recht op inzage: Alles wat je opslaat, moet je inzichtelijk kunnen maken op aanvraag.
  3. Informeer waar je het voor inzet: Het moet bij aanmelding duidelijk zijn wat je als consument kan verwachten. Dus in frequentie en type berichtgeving.
  4. Bedenk waar je het voor inzet: De servers van WhatsApp staan in de VS. Dat kan problemen opleveren voor sommige merken.

Michelle Obama steelt het internet met Verge 360 interview

Moet je kijken. Verge legt nieuwe lat voor 360 interviews erg hoog. Inclusief kekke infographic. Love it :-)

Longreads die het lezen waard zijn

W+K London stelt nieuwe regels voor werk

Interessante werkfilosofie. Geen meetings voor 10:00 en na 16:00. Geen nachtelijke e-mails en overwerk tijd krijg je gewoon weer terug.

Reuze benieuwd of het in de praktijk ook goed gaat werken.

Ronald in de Adformatie over de transitie van het bureau

Leuk leesvoer. Ronald blikt terug. Driekwart jaar na de naamswijziging.

'Geen enkel merk is gebaat bij de kleur beige.'

Hoe Greenpeace je raakt met The Little Explorer, waarom Sony gaat scoren met VR en wat je moet weten over de transitie van Kaliber