Nieuwe eerste zondag van de maand, nieuwe 🧠 Denk als een strateeg! De nieuwsbrief met strategische breinvoer om slimmer naar trends & ontwikkelingen te leren kijken.

Ik praat je ook deze maand weer bij met de slimste strategische stukken en de mooiste inspiratie. Je leest o.a. over:

  • De beste slide opbouw uit het $85mln pitchdeck van Pitch 💬
  • De meest wijze uitgangspunten voor hybride meetings met je team 🎙
  • De inzichten waardoor je je volgende pitch gaat winnen 🎯
  • Leer slimmer en beter schrijven dankzij een (verborgen) video van Julian Shapiro ✍
  • Verveelde apen in longreads en wat Bored Ape te maken heeft met Adidas 🐵
  • Hoe je met het weggeven van 456.000 dollar een following van 80 miljoen opbouwt 🤑

Veel wijsheid en leesplezier!

Matthijs Roumen nieuwe strategy director September 🎉

Matthijs Roumen nieuwe strategy director September 🎉

Eerst een huishoudelijke mededeling. Sinds kort mag ik mij strategy director bij September noemen, hét beste en leukste digitale bureau. Jaaaa! Wat heb ik hier zin in! 🚀 Een nieuwe baan! 🎉

Volle bak energie om mooie merken te helpen om (digitale) kansen te verzilveren voor groei. Meer weten? Lees het persbericht! Samenwerken? Check september.digital.

Nóg beter je merk of bureau runnen met deze slimme stukken 🧑‍💻

Leer pitchen met het pitchdeck van Pitch 💬

Leer pitchen met het pitchdeck van Pitch 💬

Pitch is een waanzinnig lekkere presentatietool, waar Christian Reber aan het roer staat. Christian kan je kennen van Wunderlist, de todo app die hij verkocht aan Microsoft.

In 17 slides lees je over de potentie van de tool, hoe ‘t werkt en wie er al meer achter zitten. Effectief? Onder andere dit deck heeft gezorgd voor een funding van $85M in de Series B ronde.

Leerzaam!

Voys zet een paar handige uitgangspunten op een rij voor videocalls 🎙

Voys zet een paar handige uitgangspunten op een rij voor videocalls 🎙

Wat kun je doen in plaats van videovergaderen en hoe maak je er het beste van als je er écht niet onderuit komt?

De meest nuttige tips uit het artikel:

  1. Laat iedereen inbellen. Ook al zit een deel wél op kantoor, zorg dat iedereen inbelt vanaf zijn eigen laptop. Alleen dan heb je een gelijkwaardige meeting.
  2. Zorg voor een gespreksleider. Dan blijft de structuur bewaakt.
  3. Zorg voor notulen. Dat zorgt ervoor dat minder mensen naar de meeting komen, maar dat is helemaal niet erg.
  4. Laat ruimte voor het informele. Mark van Voys schrijft in zijn stuk dat lange meetings beginnen met 15 minuten informele praat. Best interessante gedachten.
  5. Probeer ook eens audio only. Dat kan een goed alternatief zijn voor iedereen de hele tijd zien.
  6. Laat je niet afleiden. Ik schreef eerder over een onderzoek naar aanwezigheid en aandacht in meetings (hoe langer de meeting, hoe meer mensen gaan multitasken). Voorkom dat voor jezelf door met jezelf af te spreken dat enkel de meeting open staat met een veld voor notities, en niets anders.

Boeiend stuk! Gaat zeker helpen om meetings nog slimmer te maken.

Peter van Leeuwen (Leone BV) over pitches en relaties tussen bureaus en klanten 🎯

Peter van Leeuwen (Leone BV) over pitches en relaties tussen bureaus en klanten 🎯

Er zijn véél podcast afleveringen over de relatie tussen bureaus en adverteerders, maar deze springt er wel lekker bovenuit. Coopr interviewt Peter van Leeuwen, een van de bekendste pitchbegeleiders van Nederland.

De meest wijze lessen die ik heb onthouden:

  1. Voor merken: Een pitch is niet altijd het juiste middel, wees je als klant bewust van wat je van bureaus vraagt.
  2. Voor bureaus: De presentatie zelf is maar een klein onderdeel van je winst, investeer in de relatie en alles rondom je presentatie.

Een must-listen als je aan klant- of bureauzijde werkt.

Fijne long-reads om nog slimmer te worden ⏲

Julian Shapiro leert je nóg slimmer schrijven ✍

Julian Shapiro leert je nóg slimmer schrijven ✍

Julian Shapiro ken je van Julian.com, een slim blog met een breedte aan onderwerpen die extreem lekker geschreven zijn.

Julian wordt vaak gevraagd: hóe schrijf je nou zo dat mensen aangehaakt blijven en door willen blijven lezen. Dat deelde hij in dit webinar, dat “Absoluut niet terug te kijken is, dus maak goede notities!11!!” Dat klopte deels, de video is nergens anders gedeeld dan met de deelnemers.

Leer over de juiste balans tussen verhaal en inhoud, het schrijfproces om tot een goed stuk te komen en frameworks voor de juiste verhalen. Een deel daarvan komt ook terug in zijn Writing Handboek post.

Doe er je voordeel mee, want deze 90 minuten ontrafelen van goede teksten heeft mij enorm geholpen om slimmer na te denken over teksten.

Hoe Bored Ape Yacht Club een miljarden ecosysteem creëerde 🐵

Hoe Bored Ape Yacht Club een miljarden ecosysteem creëerde 🐵

Lekker zeg, deze longread op Rolling Stone vertelt het verhaal van Bored Ape Yacht Club, wat leest als een jongensboek in de 21ste eeuw. Lekker stukje leesvoer voor op de zondagmiddag.

Meta werkt hard aan tactile feedback voor realistische VR ervaringen

Meta werkt hard aan tactile feedback voor realistische VR ervaringen

Reality Labs Research is de tak van Facebook Meta waar wordt gewerkt aan de toekomst van VR. Mark Zuckerberg gaf eerder aan minimaal 10 miljard in de ontwikkeling van de metaverse te investeren.

Dit artikel laat zien hoe hard er wordt gewerkt aan het 'tastbaar' maken van digitale objecten. Gaaf!

Over Metaverse gesproken: Nike zorgt dat de schoenen digitaal straks beschermd zijn tegen kopieergedrag 🐵

Over Metaverse gesproken: Nike zorgt dat de schoenen digitaal straks beschermd zijn tegen kopieergedrag 🐵

Rond dezelfde tijd dat Adidas een Bored Ape als profielfoto op Twitter neemt (en een partnership aangaat met Bored Ape), zorgt Nike ervoor dat haar schoenen digitaal worden beschermd (en maakt daarmee ook een verdienmodel voor mogelijke verkoop van eigen schoenen in het digitale domein). Boeiend!

Hoe een rietje helpt om je usability te verbeteren 🥤

Collega Manon schreef een razendslim stuk over het belang van toegankelijkheid en hoe een rietje je helpt om het gebruik van je website te verbeteren.

Internetcultuur waar je van gaat glimlachen 😆

Mr Beast bouwt Squid Game na en verpulvert elk YouTube record 🤑

Mr Beast bouwt Squid Game na en verpulvert elk YouTube record 🤑

Wat een legende. Mr Beast staat bekend om zijn video’s waarin hij bakken met geld weggeeft in ruil voor absurde challenges. Logisch dat hij de spellen van Squid Games nabouwt, iets wat hem 3.5 miljoen dollar heeft gekost.

Dat dat zich uitbetaalt zie je terug in aantal views: 112 miljoen in 4 dagen. Wat een enorme score!

Maar met die 112 miljoen in 4 dagen hield het niet op. Uiteindelijk scoorde Mr Beast door oa die video, 1 miljard views op al zijn kanalen en plust hij 19 miljoen subscribers, enkel in de maand november 🤯

Someone Right-Clicked Every NFT In The Heist Of The Century 🐵

Someone Right-Clicked Every NFT In The Heist Of The Century 🐵

Haha dit is prachtig. "Wat is een NFT waard als je 'm ook kan opslaan-als?" is een standaard vraag als je iemand over NFT's vertelt.

Dat inzicht heeft iemand meegenomen in een idee om álle populaire NFT's aan te bieden als 1 .zip bestand. Lekker!

Emoji to Scale laat je zien hoe groot emoji’s écht moeten zijn 📐

Emoji to Scale laat je zien hoe groot emoji’s écht moeten zijn 📐

Prachtige sideproject waarbij je inzicht krijgt in de daadwerkelijke schaal van emoji’s. Niets meer, niets minder.

De slimste twitter thread die je gelezen moet hebben 🐦

Je kent het moment vast wel. Je weet niet wat je moet kijken en opent Netflix. Wat er dan gebeurd, is een combinatie van intuïtie en psychologie. Kahnemans systeem 1 in full effect.

Trung Phan keek eens goed naar de thumbnails op Netflix en ontdekte wat trends zijn als het gaat om het trekken van aandacht van de gebruiker. Boeiende analyse.

Tot de volgende!

Thanks voor het lezen weer! En tot over een maandje 👋

- Matthijs

Over nieuw werk bij de leukste maand van het jaar (🤯), de beste opbouw van je pitchverhaal (💬), hoe hybride meetings wél werken (🎙), en de slimste manier om je verhalen te schrijven (✍)