"Gast. Hou nou eens op met VR" denk je misschien na dit stuk. Als dat zo is, mag je me dat best laten weten. Maar de ontwikkelingen zijn nou eenmaal zo vet.

Lees maar over Ikea die een vette applicatie ontwikkelde voor de HTC Vive (en slim distribueert via Steam) en hoe DOTA 2 de wereld tot leven brengt met VR.

Verder o.a. twee toffe cases met hologrammen (ja, echt), één 1 april grap en een tof ding van Big Orange met 3D audio voor Daredevil.

Reclame die je niet gemist mag hebben

Mark Zuckerberg × H&M... 1 april!

Beste 1 april grap van de week. En niet eens vanuit H&M. De H&M Mark Zuckerberg collectie. Met 7 grijze shirts en een spijkerbroek.

Zo mooi, dat het bij-na waar zou kunnen zijn.

Geinig detail: op de site zijn álle H&M verwijzingen inmiddels verwijderd.

Koningsactie van Koopmans voor Open Huizen Dag.

Nergens terug gevonden, behalve op Facebook. Koopmans hangt bij Open Huizen een pak appeltaartmix aan de deurklink. Mooi gebaar. Bedacht door BeingThere.

Dublin Rising: parel van 360 omgeving met culturele laag

Step back in time to the streets, events, and people who shaped history.

Mooi ding, gemaakt door StinkDigital. Met voiceover van Collin Farrell, de uber-ier. De overgangen tussen verschillende plekken, door door Street View te 'reizen' is slim bedacht.

Netflix Daredevil Trailer: Sound only

Pareltje van de helden van Big Orange: Netflix Daredevil Trailer met 3D Binaural audio en.... geen beeld. Vet gedaan. Luister maar.

De ad die je wist dat zou komen: hologram met je telefoon

De hype al een beetje voorbij, want dit truukje kende iedereen natuurlijk al. Toch vet dat een merk het ook (goed) weet op te pakken. Strak uitgevoerd voor Porsche.

... dacht ook Zoo Frankfurt. Met Holoquarium.

En dus maakt Leo Burnett Germany 'm ook. Maar dan voor de dierentuin. Wederom: strakke executie.

Rembrandt tot leven gewekt door technologie en data

Wat je krijgt als je klassieke kunst mixt met technologie? Een nieuw stuk kunst, op basis van data. Veel data. Onttrokken uit 364 schilderen.

Sterk werk van JWT.

Benedict Evans: Mobile Is Eating the World (2016)

Het slidedeck waar je elk jaar weer naar uit kijkt, is die van Benedict Evans: Mobile is eating the world is al jarenlang de titel van deze verzameling aan grafieken en tabellen.

Zeker het doorklikken waard.

Ikea pakt VR serieus aan voor de HTC Vive

Op het toevallige moment dat HTC start met de levering van de HTC Vive (niet toevallig dus), komt Ikea met een VR experience waarmee je je keuken kan inrichten.

Slim gedaan en zal ongetwijfeld zo goed werken als de afbeeldingen doen vermoeden. Slimme zet ook, om de distributie te doen via het Steam platform.

En nog meer VR: Zie hoe DOTA 2 er uit ziet in VR

Afgeschoten en als spectator meekijken? Dan zet je toch snel even je VR bril op? Deze mini-demo van 15 seconden geeft in ieder geval een indruk hoe dat er uit kan komen te zien.

Longreads die het lezen waard zijn

Interessant stuk, als altijd, op Monday Note. De argumenten van Frédéric Filloux zijn raak: kies óf voor betaalde content, óf ad-supported.

Collega Bas schreef een goed stuk over Podcasts: de radiocommercial die je nog een keer aanzet

Op Adformatie: De podcast is populairder dan ooit en heeft potentie voor creatieve communicatie. Lees het!

Over hologrammen in de reclame, de enige geslaagde 1 april grap en (jawel) mooie VR voorbeelden