Nieuwe maand, nieuwe 🧠 Denk als een strateeg! De nieuwsbrief met strategische breinvoer om slimmer naar trends & ontwikkelingen te leren kijken.

Ik praat je ook deze maand weer bij met de slimste strategische stukken en de mooiste inspiratie. Je leest o.a. over:

  • Hoe een race zorgt voor € 120K omzet en miljoenen aan PR met de verkoop van shirts 🏎️
  • Hoe Netflix kapitaliseert op het startgeluid als distinctive brand asset 🎡
  • Hoe games kunst groot maken en hoe kunst games groot maakt πŸ•ΉοΈ
  • Hoe Inclusive Design de wereld beter maakt en wat het verschil is met accessibility en Universal Design 🎨

Veel wijsheid en leesplezier!

Reclame waar je een glimlach van krijgt πŸ˜„

MSCHF wint het internet met de Cease & Desist Grand Prix 🏎️

MSCHF wint het internet met de Cease & Desist Grand Prix 🏎️

MSCHF kan je een bureau noemen, al geven ze zichzelf liever de sticker 'art collective'. Elke maand lanceren ze een nieuwe drop - een mini campagne waarbij ze eigen producten verkopen. Van Jesus Shoes (Nike schoenen met wijwater) tot Dead Startup Toys (speelgoed van mislukte startups).

De laatste drop is een commercieel pareltje.

Koop een raceshirt met een merklogo op de voorkant. Er zijn shirts met logo's van Disney, Microsoft, Tesla, Walmart, Subway, Starbucks, Coca Cola en Amazon. Van elk merk worden 250 shirts verkocht.

Het concept? Er is geen sprake van een samenwerking.

Het merk dat als eerste een advocaat op MSCHF afstuurt met een Cease en Desist (bevel tot stoppen), heeft gewonnen. Althans, de kopers van 't shirt, want die krijgen een 'unieke' MSCHF pet.

MSCHF heeft een bak aan volgers, dus die shirts verkopen zichzelf. Het feit dat je een 'illegaal' shirt hebt, maakt het voor de kopers nog beter. En om het helemaal af te maken kan je vanuit de site de merken nog eens extra treiteren met vooringestelde tweets.

Commercieel een pareltje, want met een shirt prijs van 60 dollar, doet MSCHF een omzet van 120K. Daar komt nog eens een enorme bulk aan verdiende media bovenop.

Lekker concept. Check ook deze breakdown van Sahil Bloom op Twitter.

Netflix introduceert Tudum Stories 🎡

Netflix introduceert Tudum Stories 🎡

Elk (spannend) scenario kan het begin van een film zijn. Netflix kapitaliseert met Tudum Stories slim op de herkenbaarheid van de tune die voor Γ‘lle films, series en Netflix content zit.

Een lekkere distinctive brand asset.

Als ze dit goed bekend krijgen, kan dit nog wel eens een dingetje in sociale situaties worden. Slim!

Daarover gesproken, wΓ‘t is goed bekeken en hoe zorg je ervoor dat mensen het gaan onthouden?

Onderstaand grafiekje, afkomstig uit een onderzoek naar het Spacing Effect (ofwel, hoe je iets dat je leert blijft onthouden), benadrukt wederom waarom contactdruk met je doelgroep erg belangrijk is.

OH SHIT is dit m'n eerste linkje naar een TikTok account?! πŸ–₯️

OH SHIT is dit m'n eerste linkje naar een TikTok account?! πŸ–₯️

Stand Up comedian Robert Mayhew heeft geniaal (herkenbare) sketches over agency life. Met Γ©lke dag een nieuwe video, is er een bak aan content.

Als je er ééntje moet kijken om er een beetje in te komen, is het deze wel over de reactie van klanten in de wachtruimte van een bureau.

Technologie waar je hart sneller van gaat kloppen 😍

Kaws host de eerste virtuele art show in Fortnite πŸ•ΉοΈ

Kaws host de eerste virtuele art show in Fortnite πŸ•ΉοΈ

Als je al wat langer deze nieuwsbrief leest weet je dat ik enthousiast wordt van activaties van merken in Fortnite. Van releases van nieuwe nummers tot branded skins.

Het universum biedt Γ³Γ³k plek aan artiesten om werk te laten zien. Je kan er natuurlijk donder op zeggen dat dit een eerste stap is om niet alleen kunst te laten zien, maar in de toekomst ook ruimte te bieden aan auto merken om nieuwe modellen te showen, kledingmerken om fashion shows te doen en de Apple's van deze wereld om te demonstreren hoe nieuwe tech werkt.

Gebruik Smallpdf!!11!!!!1!! πŸ“

Gebruik Smallpdf!!11!!!!1!! πŸ“

Michael vroeg: Hoe krijg ik m'n PDF van presentatie kleiner? Gebruik SmallPDF, die (zonder al te veel kwaliteitsverlies) een deck van 100+ slides en 75MB+ weet te crunchen naar een variant van +/- 8MB.

Gebruiken dus, dat Smallpdf!

βœ…

Flitser - een interactief verhaal van NOS over flistbezorgers πŸ’¨

Flitser - een interactief verhaal van NOS over flistbezorgers πŸ’¨

NOS is weer lekker bezig met interactieve verhalen. Doorloop een bestelling van een flitsbezorging en zie gelijk waar en hoe er geld wordt verdiend.

Tip: bekijk deze op je telefoon.

Hoe je je bureau nΓ³g beter maakt πŸ‘

Over het postioneren van je bureau 🎯

Over het postioneren van je bureau 🎯

Eerlijk: ik geloof niet dat merken hier persΓ© van op de banken staan te juichen van herkenbaarheid. En ook al zit elk bureau met de zoektocht naar de eeuwige positionering, blijft het een lastig dossier. Want hΓ³e zet je je bureau goed neer?

Van bovenstaand voorbeeld van Glastnost werd ik in ieder geval wel enthousiast. Wat een investering in kwaliteit en wat een lekker verhaal. Hulde!

Nog een tip om je bureau beter te maken? Investeer in een goede pitch setup πŸŽ₯

Want wat hebben wij een plezier van een goed groot scherm met een goede camera en een bureau om achter te staan.

Ik geloof er heilig in dan vibe en persoonlijke klik enorm belangrijk zijn in een pitch. En dit faciliteert een goed gesprek zo ontzettend veel beter dan een zittende houding in een conference room of - nog erger - achter je bureau.

In een eerste testopstelling gebruikten we een laptop als webcam. Dan is een Logitech 4K camera echt een enorme verbetering.

Happy pitching!

Laten we het over digitaal hebben πŸ“±

Het verschil tussen Accessibility, Universal Design en Inclusive Design 🎨

Het verschil tussen Accessibility, Universal Design en Inclusive Design 🎨

Dit artikel van Nielsen Norman Group legt fijn uit wat de verschillen zijn tussen Accessibility, Universal Design en Inclusive Design.

Bij de ontwikkeling van digitale producten gaat het niet alleen om functionele features. Ja, je product moet werken in een browser op desktop en mobiel. En ja, het moet voldoende contrast hebben voor slecht zienden (accessibility), begrijpbaar voor alle leeftijden en afkomsten (Universal Design) maar ook de features bieden die voor gebruikers laat zien dat ze begrepen worden (Inclusive Design).

Dat laatste is wat abstract en voor mij als blanke dertiger iets waar ik nooit tegenaan ben gelopen.

Hoe Nielsen het omschrijft:

The focus is on fulfilling as many user needs as possible, not just as many users as possible.
At its core, inclusive design is about empathizing with users and adapting interfaces to address the various needs of those users. Inclusive design generates inclusive-design patterns.

Voorbeelden?

  1. Pinterest heeft een nieuwe feature die gebruiker laat filteren op basis van niet-traditionele haarstijlen, zoals protective, curly, straight.
  2. Sephora laat huidproducten selecteren op basis van leeftijdrange, bijv. Teens, 20s, 30s.
  3. Airbnb gebruikt in haar design language ook een specifieke inclusieve illustratieve stijl.

Ontzettend boeiende stof en een must voor digitale bureaus om in te verdiepen Γ©n aan te commiteren.

Om nog een goed voorbeeld te geven van inclusief design: Disney maakt een steeds breder aanbod aan films om iedereen herkenbaarheid te gunnen. Onderstaande foto is spot on en dit artikel gaat er nog verder op in.

Tot de volgende!

Thanks voor het lezen weer! En tot over een maandje πŸ‘‹

- Matthijs

Over een creatieve race voor een aanklacht (🏎️), geluid als distinctive brand asset (🎡), TikTok's over kantoorleven (πŸ–₯️), kunst in games (πŸ•ΉοΈ) en waarom inclusief design de wereld een stukje beter maakt (🎨)