Divider in thema van Denk als een Strateeg

Creatie ligt weer lekker onder de loep.

🔍

Toen ik de nieuwe iPad Pro commercial van Apple zag, kreeg ik een kleine knoop in m'n maag. Alles wat te gek en nostalgisch is, gaat kapot. En de metafoor dat alles in de nieuwe iPad Pro zit is prachtig, maar wordt bij veel mensen overstemd door een wrang gevoel dat niet alles naar de knoppen moet gaan.

Apple Crush campagne

Dan is de vraag: zijn het de vakpuristen die er moeite mee hebben, of ook de doelgroep? 🎯

Onderbuikgevoel is nogal eens leidend in creatie. Met een goed bureau en een slimme klant wordt er rationeel gekeken naar het perspectief van de klant.

Mijn eerste gedachten was dan ook: dit móet Apple wel getest hebben bij een panel.

Gelukkig heeft System1 een analyse gedaan door met een panel de creatie te meten. De resultaten zijn niet mals:

Apple Crush - emotie analyse
Apple Crush - emotie analyse

Wat daarnaast opvalt:

  1. Een kwart snapt niet dat dit een commercial is voor Apple. En dat is logisch, want naast logo en product aan het einde zit er weinig aan distinctiveness in.
  2. Commercials in de tech categorie wordt doorgaans door 7% van de kijkers als negatief bestempeld. Bij deze commercial is dat 9%. Het valt dus wel mee met de haat voor deze spot.
  3. Een kwart van de kijkers gaf aan dat ze in de war waren van de spot. Niet bepaald een koopsignaal.

Ook opvallend: Er zit een aanzienlijk verschil tussen die mensen Apple producten hebben, en de mensen die geen Apple spullen hebben.

Apple Crush emotie - owners vs non owners
Apple Crush emotie - owners vs non owners

Al kan je je natuurlijk afvragen of non-Apple owners ervoor open staan om een iPad Pro van 1200 euro te kopen.


Not Beer doet een Liquid Death'je

In de april editie nam ik Liquid Death onder de loep. Een merk dat begrijpt dat merkbouw niet over de as van functie gaat. Nog niet gelezen? Zeker een aanrader.

Not Beer springt op dezelfde trein. En ook de data is niet mals: want Gen Z drinkt 20% minder alcohol dan Millennials. Dan wordt de markt voor alternatieven die er wel hip uit zien, maar geen alcohol bevatten wel erg relevant.

Not Beer is marketing itself as a “zero beer taste” non-alcoholic drink that looks like a beer, feels like a beer but is actually sparkling water.

Not Beer doet een Liquid Death

Dit kan nog wel eens gaan werken, áls Not Beer inzet op een prijspropositie. De culture kant hebben ze in ieder geval nog niet te pakken met 2.400 volgers op Instagram en 116 volgers op TikTok (ouch).

Liquid Death ligt mijlenver voor in merkbouw 🎨

Liquid Death heeft laten zien dat er markt is voor dit type merk. En daar ligt ook meteen de uitdaging voor Not Beer. Want hoe stoot je de marktleider van de troon? Ik kan me voorstellen dat het alleen lukt met een sterkere retail distributie en een prijspunt dat lager ligt dan Liquid Death om daarmee de doelgroep te overtuigen om voor het minder hippe water-in-blik merk te kiezen.


Divider in thema van Denk als een Strateeg

Deze onderzoeken gaan je communicatie een stuk effectiever maken.

💎

Als Thinkbox een onderzoek publiceert, kan je maar beter opletten 👀

Thinkbox - new business case for advertising
Thinkbox - new business case for advertising

Ja maar, wat levert je media inzet nou op? Thinkbox (misschien met een kleine korrel zout nemen omdat het de belangenbehartiger is van de tv industrie in de UK) publiceert een slim nieuw onderzoek.

En hoewel ik kriebels krijg van de cover, zijn dit de learnings:

  • Adverteren is een lange termijn investering. Ja, op korte termijn haal je als het goed is ook een goede ROI, maar op lange termijn is dat aandeel een stuk groter.
  • Het scheelt per sector hoe groot de ROI is en waar het zwaartepunt ligt. Korte termijn is logischer bij makkelijk verkrijgbare producten met lage waarde.

Raad eens hoeveel boodschappen in je reclame optimaal is 🥎

Als ik één bal naar je toegooi, hoe groot is de kans dat je die vangt? Best groot toch? En als ik 3 ballen tegelijkertijd naar je gooi, vang je ze dan allemaal?

Ik kwam onderstaande Millward Brown studie weer tegen. Het laat goed zien waarom je niet een lasagne van boodschappen in je creatie moet stoppen.

De recall van één boodschap is 37%, terwijl dezelfde boodschap gepaard met nóg twee messages, naar ongeveer een kwart zakt. En dat is behoorlijk zonde.

No alt text provided for this image

Divider in thema van Denk als een Strateeg

AI samenvatting van genomineerde cases

🤖

Ik heb AI de nominaties van de AMMA’s laten analyseren 🤖

In de vorige nieuwsbrief liet ik doorschemeren wel fan te zijn van de aanpak van AMMA Awards om alle genomineerden te interviewen.

Nadeel: 38 video's bekijken is nogal een opgave.

Ik heb het je makkelijk gemaakt met AMMA AI Samenvatting, een zondagmiddag project om de videocases van de AMMA's kort samen te vatten.

Daar schreef ik 't volgende over

Awardcases zijn m'n favoriet. Van inzicht in cases uit de markt word je slimmer. Het trekt je uit de droge theorie door je te laten zien hoe de succesvolle merken marktaandeel winnen.

Het laat je ook zien dat een simpele strategie de beste strategie is.

Want als je strategie niet zo simpel is dat je het eenvoudig een jury uit kan leggen, is je winkans een stuk kleiner.

Een nadeel van awards, is dat er vaak achter gesloten deuren wordt gejureerd. Hulde voor de award organisaties die wél de archieven open zetten.Hoe AMMA Awards (vakprijzen voor media) het dit jaar aanpakt, verdient dan ook een pluim 🪶

Alle 38 genomineerde cases zijn namelijk door Art Rooijakkers geïnterviewd.Dat is vet, maar zeg nou eerlijk: niemand gaat bijna 8 uur aan interviews achter elkaar kijken.

Ik heb een AI losgelaten op de categorieën: Beste Mediastrategie, Beste Content & Engagement Strategie en Beste inzet van een Medium. Dan ben je met 15 minuten scrollen óók helemaal bij. Leerzaam! 🎉→ Bekijk de AI samenvattingen:


Divider in thema van Denk als een Strateeg

Samen aan de slag? Zin in!

freelance strateeg
freelance strateeg

Zo, wat een lekkere eerste freelance maand! Met veel verse briefings, leuke (new business) gesprekken en veel koppen koffie.

Zin om samen aan de slag te gaan? Ik help je met lange termijn merkbouw én een rinkelende kassa op de korte termijn. Van briefing tot uitgekiende strategie. En van inzet voor 'n dag tot interim strateeg.

Meer weten of kennismaken? Een kop koffie is zo ingepland.


Divider in thema van Denk als een Strateeg

Tot de volgende! 👋

Matthijs animatie

Een knoop in je maag door de nieuwe Apple iPad campagne 🪢