Divider in thema van Denk als een Strateeg

Je kan maar beter wat langer bij je bureau blijven als marketeer

🗓️

In de afgelopen 12 maanden heb ik bij zo'n 14 grote pitches (in)direct meegewerkt.

En hoewel een pitch voor bureaus een feestje is (New business!) en voor strategen de snoepwinkel (Ingraven in een nieuwe markt! Gesprekken voeren met doelgroepen! Debriefen en de klant binnenste-buiten trekken! Decks bouwen waar je verliefd op wordt!) zit er wat wrangs in een pitch.

Want waar het ene bureau wint, verliest de huidige club.

In de afgelopen weken kwam ik meerdere boeiende stukken tegen.

  • Over hoe je voorkomt dat je klant gaat pitchen (What Clients Think).
  • Waarom een lange klant-bureau relatie veel waarde heeft (Client Agency AOR Relationship Tenure)
  • En waarom je ondanks een mogelijke recessie moet blijven investeren in je marketing én je bureau (ACC)
Divider in thema van Denk als een Strateeg

Brb, even 680 merken spreken over wat bureaus beter kunnen doen 💬

Evaluaties. Echt wel een ondergewaardeerde tool om het bureau te verbeteren. Logisch ook, want oh oh oh stel nou dat er iets 'slechts' boven water komt.

Dan kan je leunen op het Up to the light onderzoek naar klantbeleving over bureaus. Medium gekleurd, want Up to the light is een adviesbureau voor - jawel - agencies.

Toch wel een paar fijne waarheden, namelijk:

1. De grootste uitdaging zit intern, niet extern.

55% van de klanten noemt interne obstakels als hun grootste probleem: stakeholdermanagement, reorganisaties of simpelweg een gebrek aan marketingbegrip aan de top.

➡️ Bureaus die klanten helpen draagvlak te creëren en keuzes intern te verkopen, maken het verschil. Lever decks aan die makkelijk doorpresenteren. En houd rekening met interne politiek.

2. AI veroorzaakt onzekerheid, maar ook verwachtingen.

80% van de klanten verwacht dat AI agencykosten verlaagt. Tegelijk zegt 94% dat AI niet mag leiden tot eenheidsworst en verlies van merkdifferentiatie.

➡️ De belofte van efficiëntie mag creativiteit niet verdringen. Sneller werken én origineler denken dus.

3. Klanten willen geen leverancier, maar een sparringpartner.

Slechts 58% ziet hun bureau als een echte partner. Wat het gevoel van partnership in de weg zit? Gebrek aan pro-activiteit, oppervlakkige relaties en onvoldoende begrip van de bredere business.

➡️ Strategie is geen truc, maar een houding: luister, denk mee en wees nieuwsgierig. Laat zien dat je het écht begrijpt en handel daar naar.


ACC whitepaper over het belang van branding is het lezen waard 💎

De ACC (de Belgische beroepsvereniging voor communicatie- en reclamebureaus) merkt op dat budgetten onder druk staan en publiceert daarom deze week een campagne om het effect van reclame zichtbaar te maken.

Met een heerlijke printcampagne en een whitepaper bomvol bewijslast.

Zeker het doorbladeren waard.


Hoe kom je tot die creativiteit? ANA zegt: een lange klant-bureau relatie 🤝

ANA (Association of National Advertisers) doet onderzoek naar de lengte van de relatie tussen adverteerders en bureau's. Twee boeiende bevindingen:

Het type bureau maakt iets uit voor de lengte van de relatie

Logisch: een bureau dat meer in de hoek van executie zit (digital, puur media) ziet haar klanten sneller vertrekken dan een geïntegreerde propositie of experiential - waarbij de waarde sowieso over een langere termijn zichtbaar wordt.

Het formaat van het bureau speelt mee in lengte van de relatie

Logisch: een kleiner team betekent meer commitment, minder focus op proces en mogelijk minder wisselingen in team.

Andrew Tindall van System1 kopt het onderzoek slim in met onderstaande grafiek: effectief werk wordt gedaan door bureaus die lang samenwerken met een klant.

Kortom: blijf lang bij je bureau en het werk wordt beter.


Divider in thema van Denk als een Strateeg

Heel even stilstaan bij Nederlandse mediaconsumptie

📲

Het nieuwe NMO onderzoek is uit 📊

NMO Mediatrends is het jaarlijkse overzicht van mediagebruik in Nederland. Het laat zien hoe we kijken, luisteren, lezen en online gaan - en via welke apparaten. Het onderzoek combineert gedragsdata en enquêtes onder ruim 8.000 Nederlanders (13+).

Allemaal gesneden koek als je de (betaalde) NMO tool gebruikt voor je media imperatives in je mediaplannen. Toch lekker om door te bladeren. Een paar bevindingen:

📺 1 op de 5 huishoudens heeft 3 of meer media apparaten. Het valt op dat aantal apparaten niet echt toeneemt. Waar vroeger mediaconsumptie redelijk rechttoe was (tv voor het nieuws), is dat veel meer versplinterd.

📺 Het aantal Nederlanders zónder VOD-dienst daalde van 23% naar 15%, terwijl het gemiddeld gebruik steeg naar 3,3 diensten per huishouden. Het zou mooi zijn als de advertentiemogelijkheden op deze platformen toenemen in de toekomst.

🎧 Podcasts winnen terrein: vooral bij 20-34-jarigen en opvallend ook bij 35-49, waar het gebruik met 3,7 procentpunt steeg. Het luisteren van podcasts gaat ten koste van 't luisteren naar radio.

De meest jaloersmakende creativiteit van de afgelopen weken

🥳

Van T-Mobile naar Odido was een marathon, geen sprint 🏃‍♂️

Ik kan smullen van waargebeurde bureau-klant verhalen.

Internationaal zijn daar veel klassiekers van te vinden (o.a. van Ogilvy en Rory Sutherland), de Nederlandse spoeling is dun maar Kogelharde Spruiten is (over de relatie tussen Eugene Roorda en Dirk van de Broek) m'n absolute favoriet.

Het verhaal in het FD over de naamsverandering van T-Mobile naar Odido, met een glansrol voor TBWA\, leest als een jongensboek. Over de zakelijke afwegingen, de belemmeringen van de merknaam T-Mobile (te weinig associaties met het aanbieden van internet) en de stealth modus van 2 jaar om alles goed uit te rollen.

Edit: replace all. Hoe T-Mobile in 48 uur veranderde in Odido
De naam van je merk veranderen kun je maar één keer doen, met één goed geslagen klap. Jaren van voorbereiding, in het diepste geheim, gingen vooraf aan de herdoop van Tele2 en T-Mobile in Odido op 5 september 2023. Het hele proces is pas een paar weken geleden afgesloten. Een reconstructie.

Kit Kat legt telefoonverslaving mooi vast 🤳

Toegegeven, het is een domein dat door véél merken wordt geclaimd. Maar Kit Kat doet dat weer lekker op een eigenwijze en creatieve manier, die ook nog eens consistent is met de Have a break boodschap (wat het merk al sinds 1957(!) voert).

Lekkere casefilm ook. Goede aanpak, van bureau VML uit Tsjechië.


Een heerlijk trojaans paard voor Koningsdag van Fritz-Kola 🥤

Wat een fijn smart-media idee: fritz-kola lanceert een unieke collectie - in samenwerking met artiest Laser 3.14 - speciaal voor Koningsdag, met kringloopwinkels als distrubitiekanaal.

Door oranje items te kopen in kringloopwinkels, te voorzien van kunst vanuit Laser 3.14, en daarna weer terug te hangen zonder de specifieke locaties te vermelden (maar wel aan te geven dát je het gedaan hebt), werkt lekker. Wel een actie die eerder relevant is voor de huidige doelgroep dan een nieuwe - maar toch een vette activatie.

Case-/lanceringsvideo is hier te vinden. Door bureau Neew.


Tot de volgende!👋

Zo, over een maand zit mijn eerste jaar freelancen er ook op. En wat een te gek jaar is het geweest! Met opdrachten bij o.a. Born05, ACE, Buutvrij, O Bureau, Megawatt, September & Yune was het een feestje om te starten.

In juni ben ik een maandje vrij om een ander project op te starten (de geboorte van m'n tweede zoontje ❤️), maar vanaf juli weer mooie ruimte. Alvast wat plannen? In mei heb ik nog tijd voor koffie 🎉

Matthijs Roumen
👉 Freelance strateeg voor bureaus 👈

Matthijs animatie

680 marketeers vertellen je wat je strategisch slimmer kan doen 🧠